HALAMAN SANTAI

Khamis, 15 Oktober 2020

Anwar dapat sokongan cukup, termasuk 30 dari Umno,


Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai jumlah sokongan yang jelas, termasuk 30 ahli parlimen Umno, ketika beliau mempersembahkan bukti sokongan itu kepada Yang Dipertuan Agong, kata Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Samad.

Khalid, satu-satunya pemimpin AMANAH yang berada dalam sidang media Anwar selepas menghadap Agong berkata, jumlah sokongan yang dimiliki oleh Anwar adalah kombinasi sokongan PKR (39), DAP (42), AMANAH (11) dan 30 daripada Umno.

“Saya difahamkan, selain surat-surat dari Mohamad Sabu yang mewakili AMANAH dan surat Lim Guan Eng yang mewakili DAP, Datuk Seri Anwar juga membawa surat daripada Datuk Seri Zahid Hamidi yang menyatakan 30 MP Umno, kalau tak silap saya, menyokong Anwar.

“Ia dikemukakan setakat itu sahaja tanpa SD. Namun, saya difahamkan surat Zahid Hamidi ada senarai namanya,” kata Ahli Parlimen Shah Alam itu dalam wawancara dengan tv internet Jom Channel malam tadi.

Dari jumlah itu sahaja, Anwar sudah mendapat 122 MP tidak termasuk ahli parlimen bebas yang lain yang memberikan SD kepada Anwar, kata Khalid menjelaskan dari mana Anwar mendapat sokongan itu.

JANGKAAN BERBEZA

Khalid mengaku, ramai yang kecewa dengan sidang media Anwar baru-baru ini kerana jangkaan mereka berbeza dengan apa yang dimaklumkan Anwar dalam sidang media itu.

“Ramai tak faham kerana isu ini sangat complicated dan anggap Anwar akan umum penubuhan kerajaan selepas menghadap Agong.

“Apa yang sepatutnya dibuat untuk memudahkan keadaan adalah Muhyiddin kena letak jawatan selepas tahu dia sudah hilang majoriti sebagaimana yang dibuat oleh Tun Dr Mahathir sebelum ini selepas tahu dia sudah hilang majoriti apabila Bersatu keluar dari PH,” katanya.

Menurut Khalid juga, apa yang dianggap orang ramai ketika Anwar menghadap Yang Dipertuan Agong adalah Anwar akan membawa SD (akuan berkanun) semua ahli-ahli parlimen yang menyokong beliau.

“Tetapi kalau Anwar bawa SD sekalipun, Agong tetap perlu perincian dan siasatan. Betul atau tidak.

“Yang ada semalam adalah surat (dari ketua-ketua parti) yang sememangnya tidak akan berakhir pada hari semalam. Ia perlu disiasat dan ditemuramah.

“Selepas itu, maka Yang Dipertuan Agong akan berjumpa dengan ketua-ketua parti ini untuk disahkan apakah surat itu benar atau tidak,” katanya.

Yang Dipertuan Agong dijadualkan bertemu dengan ketua-ketua parti selepas Anwar mempersembahkan bukti beliau mempunyai sokongan itu.

Namun, semua pertemuan dengan ketua-ketua parti telah ditangguhkan oleh pihak istana.

Tiada ulasan: