HALAMAN SANTAI

Isnin, 28 Julai 2008

Apa ada pada papan tanda
Roslan SMS


Beberapa perkembangan yang berlaku kebelakangan ini seharusnya mencetuskan naluri kita untuk berfikir dan mengambil sikap. Kita memang sentiasa diunjurkan agar berlapang dada dan bersikap terbuka khususnya dalam hubangan antara dan sesama kaum dalam negara. Kemajuan dan kemakmuran negara hanya akan dapat dicapai kiranya wujud perpaduan kaum. Itu realiti yang penting.

Dalam waktu yang sama oleh kerana orang Melayu dan umat Islam merupakan segmen teras dalam negara, maka toleransi mereka sangat kritikal. Begitu juga sensitiviti yang melibatkan kaum, lebih-lebih lagi anutan dan pegangan mereka perlu sentiasa terpelihara.

Ketua Pengarang akhbar The Star, seorang bukan Melayu, menyentuh darihal tindakan parti Gerakan (komponan BN yang didominasi kaum Cina) menaikan papan tanda berbahasa Cina di beberapa jalan utama di Pulau Pinang (dan kemudiannya diturunkan oleh pihak penguatkuasa PBT). Khabarnya Gerakan bertindak demikian kerana semasa mereka memerintah dahulu DAP telah menaikkan papan tanda yang sama.

Sebelum itu kerajaan negeri mencadangkan papan tanda pelbagai bahasa (ekoran cadangan dua orang ahli majlis dari DAP agar disertakan bahasa Cina pada papan-pana tanda jalan-jalan di negeri itu kerana mahu membantu pelancong-pelancong dari Tanah Besar Cina) untuk menggantikan papan-papan tanda yang ada.

Dan dalam mengambil bahagian di dalam polemic inis eorang ADUN Pulau Pinang (anak Karpal) mencadangkan dimasukkan juga bahasa Punjabi sekali.

Dizaman moden ini buatlah sesuka kamu, kenapa tak masuk bahasa Kadazan, Iban, Tagalog, Siam dan lain-lain. Mungkin papan tanda jalan-jalan nanti sebesar billboard raksaksa di Petaling Jaya kerana mahu memasukkan semua bahasa dan dailek yang penting-penting.

Lalu kemana kesudahan kita?

Kalau kita menyatakan biar kekal bahasa Melayu sahaja kerana ia bahasa Kebangsaan dan diperuntukkan dalam Perlembagaan, nanti orang kata kita “ultra” dan cavunis Melayu. Tambah pula di beberapa negeri majoriti Melayu, bahasa Jawi pun terdapat di papan-papan tanda di sana (tanpa menyedari bahawa bahasa Jawi itu adalah abjad Arab yang digunakan oleh orang-orang Melayu sejak sebelum kedatangan bangsa-bangsa lain ke sini).

Saya teringat ketika MB Kedah yang baru meletakkan tulisan jawi pada plat kereta rasmi beliau, ia turut dijadikan isu oleh sesetengah pihak sehingga dibuat laporan kepada JPJ negeri!

Apa ada pada tanda jalan?

Tiada ulasan: