HALAMAN SANTAI

Selasa, 29 Julai 2008

Selangor peruntuk RM30 juta carum insurans warga emas
Ramli Yamat


BESUT - Kerajaan Selangor memperuntukkan sebanyak RM30 juta sebagai pendahuluan bagi menubuh tabung insurans kematian kepada warga emas di negeri tersebut.

Pengarah Strategik KeADILan, Saifuddin Nasution Ismail berkata, kerajaan negeri berkenaan bersetuju mengikut jejak langkah Kelantan bagi membiayai insurans kematian kepada 371,800 warga emasnya melalui Takaful Kifalah.

Katanya, bagi menjayakan pelan insurans tersebut, kerajaan Selangor telah memintanya dan pegawai Tabung Amanah Tok Kenali memberi tunjuk ajar kepada kerajaan Selangor.

“ Kerajaan Selangor menaruh kepercayaan penuh kepada saya dan pegawai Tabung Amanah Tok Kenali untuk menubuh tabung yang serupa di negeri itu memandangkan kejayaan kami di Kelantan,” katanya pada satu program di sini.

Saifuddin yang juga bekas Pengerus Tabung Tok Kenali berkata, peruntukan yang dilulus kerajaan Selangor banyak berbanding pendahuluan RM1 juta disediakan kerajaan Kelantan ketika menubuhkan Tabung Amanah Tok Kenali.

“ Walaupun peruntukan pendahuluan hanya RM1 juta, namun kami dapat menguruskanya dengan baik untuk faedah 97,682 warga emas di negeri Kelantan,” katanya yang juga anggota parlimen Machang.

Katanya, peruntukan besar disediakan kerajaan Selangor membuktikan kerajaan terbabit mengambil berat soal kebajikan rakyatnya khususnya warga emas.

Kerajaan Kelantan mewujudkan Takaful Kifaalah sejak dua tahun lalu di mana pampasan sebanyak RM2,500 dibayar kepada pencarum yang meninggal dunia. - mj

Tiada ulasan: