HALAMAN SANTAI

Isnin, 28 Julai 2008

Pemuda PAS Sabah kesal tindakan UMS untuk konsert
Nabila Abdullah


KOTA KINABALU - Naib Ketua Pemuda PAS Sabah, Lahirul Latigu kesal dengan tindakan Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah (UMS), Lt. Kol. Prof. Datuk Dr. Kamaruzaman Ampon meluluskan penggunaan Dewan Canselor antaranya untuk program konsert penyanyi, Anuar Zain.

Ujar beliau tindakan yang tidak tidak berfaedah ini merupakan suatu perkara yang malang untuk warga universiti.

“ Penggunaan Dewan Cancelor untuk program yang tidak berfaedah seperti konsert Anuar Zain pada hari ini merupakan suatu tindakan malang dari Naib Cancelor (NC) untuk warga universiti “, katanya ketika ditemui dekat sini hari ini.

Beliau hairan bagaimana program hiburan yang tidak mendatangkan kebaikan ini dibiarkan berlaku di tempat yang sepatutnya membudayakan ilmu.

“ Macam mana NC meletakkan keutamaan pentadbiran yang mereka laksanakan dalam memperlihatkan UMS sebagai satu puncak ilmu atau pusat keilmuan di negeri ini “, katanya.

Tambah beliau, NC perlu menampilkan kemajuan ilmu, bukannya menambah budaya hendonisme di kalangan mahasiswa yang sepatutnya berfikir secara kritis.

Beliau yang juga bekas setiausaha PAS Sabah menyatakan, program hiburan sebegini akan menganggu dan menjejaskan prestasi kecemerlangan pelajar UMS.

Selain itu katanya, banyak impak negatif yang akan timbul melalui penganjuran konsert hiburan dalam kampus.

Gejala sosial pecampuran di antara lelaki dan perempuan semasa, sebelum dan selepas konsert antara yang dibimbangi akan berlaku, katanya

Beliau menyarankan NC yang baru beberapa bulan mentadbir UMS agar menilai kembali perkara keutamaan kampus itu iitu meletakkan keutamaan akademik dan menilai polisi pendekatan apa yang baik kepada pelajar.

Beliau menambah, NC sebagai anak kelahiran Sabah harus bersuara dan ia perlu melakukan perbezaan dengan NC sebelum ini yang gemar berhibur, menjemput artis-artis terkenal negara.

Beliau juga merasa pelik dengan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) yang tidak bersuara seolah-olah seperti 'kerbau dicucuk hidung' menerima bulat-bulat apa yang di sediakan oleh pihak universiti.

“ Saya nampak MPP macam kerbau dicucuk hidung, tidak menyuarakan kehendak mahasiswa. MPP adalah pemimpin yang di undi oleh pelajar dan sepatutnya perlu bersikap proaktif, kritis dengan apa yang berlaku di dalam suasana mereka “. Katanya yang juga bekas pemimpin kampus.

“ Apabila keadaan ini berterusan di semua universiti, saya yakin negara akan melahirkan mahasiswa yang bijak pandai tetepi, negara tidak akan melahirkan mahasiswa yang mempunyai nilai keinsanan, baik, kritis dan berpandangan jauh untuk memimpin negara," ujarnya./wann _

Tiada ulasan: