HALAMAN SANTAI

Ahad, 27 Julai 2008

Selangor timbang guna 'Camry' baru ganti 'V6 Exec'
Oleh Bernama


SHAH ALAM : Jika kerajaan Terengganu memilih kereta Mercedes E200 Kompressor, Selangor pula membayangkan memilih kereta Toyota Camry sebagai kenderaan rasmi anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri itu.

Pemilihan kereta jenis berkenaan disifatkan yang terbaik memandangkan ia dianggap berpatutan dengan kos penyelengaraan yang tidak tinggi.

Perkara itu disahkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Selangor, Ronnie Liu ketika ditemui pemberita selepas majlis penganugerahan pingat sempena ulang tahun ke-62 Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah di sini hari ini.

Bagaimanapun, beliau berkata perkara itu masih di peringkat cadangan dan telah dimaklumkan kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, namun masih belum ada sebarang keputusan dibuat.

"Saya secara peribadi merasakan Toyota Camry adalah pilihan terbaik dan ada mencadangkannya kepada Menteri Besar, tetapi beliau belum berkata ya atau tidak.
Tetapi rasanya tiada sebarang bantahan, lagipun Toyota Camry lebih murah berbanding Mercedes," katanya.

Beliau berkata, kenderaan seperti Proton Perdana V6 Executive memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi dan mengalami masalah kerosakan berulang sehingga menyebabkan kos yang tinggi perlu dikeluarkan setiap kali dibaiki.

"Saya cadangkan Toyota Camry bukan sebab minat, tapi kita perlu kereta yang selamat memandangkan kami perlu ke sana ke sini untuk menjalankan tugas," katanya.

Ronnie berkata, beliau turut mengalami sendiri masalah berhubung kereta Perdana V6 Executive yang digunakannya kini apabila baru-baru ini terkandas di jalan raya secara tiba-tiba.

"Apabila diperiksa di bengkel ia mengalami masalah kotak gear dan mekanik sendiri beritahu pemandu saya lebih baik tukar kotak gear yang baru kerana kotak gear sedia ada sudah tidak boleh dibaiki," katanya.

Selasa lepas, Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said berkata, kerajaan negeri itu terpaksa membeli 14 buah Mercedes E200 Kompressor bagi menggantikan Proton Perdana V6 Executive sebagai kenderaan rasmi Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri itu kerana kereta nasional itu mudah rosak dan tidak tahan untuk perjalanan jauh.

Ahmad berkata kerajaan negeri menjelaskan bahawa pembelian 14 buah kereta Mercedes bernilai RM3.43 juta sebagai kenderaan rasmi kerajaan negeri itu adalah telus dan wajar.

Tiada ulasan: