HALAMAN SANTAI

Selasa, 29 Julai 2008

MB kesal penganjuran program ratu cantik pondan di Bachok
Salmah Mat Husain


KOTA BHARU - Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melahirkan rasa kesal terhadap penganjuran program ratu cantik pondan di Bachok, baru-baru ini.

Menurutnya perkara seumpama itu berlakunya akibat manusia memilih cara hidup yang berbaul di antara manusia dan syaitan.

“ Kadang-kadang syaitan yang memenangi pertarungan dengan malaikat apabila manusia memilih jalannya dan adakala malaikat menang apabila manusia memilih melakukan kebaikan.

“ Di samping menasihati masyarakat agar tidak melakukan maksiat, tindakan mengikut undang-undang juga dikenakan bagi membendung gejala buruk itu daripada berterusan.

“ Manusia ada kalanya tidak boleh menerima nasihat semata-mata sebaliknya perlu diajar mengikut perundangan atau tindakan,” katanya ketika diminta mengulas 16 peserta ratu cantik pondan ditahan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (Jaheaik) di sebuah resort di Bachok malam Sabtu lalu.

Mereka antara 50 mak nyah yang sedang beraksi dengan pakaian wanita seperti gaun malam, kebaya dan pakaian mandi di sebuah dewan resort di Telong, Bachok.

Menteri Besar berkata, mereka yang mempunyai hati yang lembut boleh menerima nasihat seseorang berbanding golongan jiwa keras yang memerlukan tindakan tertentu.

“Berlaku situasi sedemikian pun alhamdulillah dah.. waktu saya mula-mula pegang Kelantan nak cari perempuan yang bertudung boleh bilang dengan jari.

“Sekarang nak cari orang perempuan yang tak bertudung pula boleh bilang dengan cari, jadi sama ada masalah mak nyah akan hilang sedikit demi sedikit,” ujarnya.

Bagaimanapuh kata beliau biar pun perkara seumpama itu dilarang di Kelantan namun ia berlaku juga.

Ia seumpama masalah dadah biar pun sudah ada enakmen namun gejala itu tetap berlaku.
“ Yang terpelanting seorang dua tu merupakan perkara biasalah,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Haji Abdul Aziz Abdul Rahman berkata, pihaknya akan menambah bilangan pegawai dan kakitangan bahagian penguatkuasaan.

Katanya pegawai penguatkuasaan akan ditambah kepada 350 orang berbanding 200 orang yang ada sekarang di seluruh jajahan dalam usaha membanteras gejala maksiat.

Menurutnya, pertambahan itu dibuat secara berperingkat-peringkat. Beliau juga berkata, Jaheaik mempunyai enakmen untuk mendakwa pihak yang melanggar etika kesopanan tersebut.

“ Jaheaik juga akan memanggil mereka untuk diberi didikan dan kaunseling, “ katanya.
- mj _

Tiada ulasan: