HALAMAN SANTAI

Selasa, 26 Mei 2009

Kenaikan Tambang Pengangkutan Awam Tidak Wajar

Wartawan Buletin


KUALA TERENGGANU – Dewan Pemuda PAS Terengganu membantah apa jua kenaikan dalam tambang pengangkutan awam sebagaimana yang dicadangkan kerajaan memandangkan krisis ekonomi yang melanda belum lagi pulih.

Setiausahanya, Wan Mohd Faizul Abas ketika dihubungi memberitahu, apa pun alasan kerajaan, tambang pengangkutan awam tidak perlu dinaikkan dalam suasana ekonomi yang menguncup sekarang.

“Apa rasionalnya kerajaan menyokong para pengusaha untuk menaikkan tambang pengangkutan awam ?

“dalam ekonomi yang menguncup, kerajaan perlu mengutamakan kepentingan rakyat sebagaimana slogan, ‘Rakyat didahulukan’.”katanya.

Menurut Menteri yang berkaitan, Dato’ Seri Mohamad Nazri Aziz berakat kadar tambang baru pengangkutan awam dijangka akan dibentangkan kepada kabinet untuk kelulusan pada awal bulan depan (minggu depan).

Kerajaan dilaporkan bersetuju pada dasarnya memberi kenaikan tambang sebanyak 30 peratus, sekalipun pihak pengusaha bas ekspress, bas henti-henti, bas sekolah dan teksi meminta kenaikan antara 60 hingga 100 peratus.

Mengulas kenyataan Nazri, Wan Faizul berkata kerajaan mesti menyerap apa jua kos yang timbul dalam pengangkutan awam dengan memberikan pengecualian dan insentif yang sesuai.

“Disamping itu, kerajaan mesti membersihkan semua penguatkuasa yang berkaitan dengan jalan dan pengangkutan jalan, dari segala gejala rasuah dan sogokan kerana ia adalah salah satu sebab mengapa kos operator pengangkutan meningkat,”jelasnya.

Tiada ulasan: