HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Mei 2009

Kes Felda Kerteh, Rakyat Di Dahulukan…..?

SM Noor


KUALA NERUS – Tindakan pihak pengurusan Felda menyodok tanah rakyat, menebang dan mencincang pokok Sawit dalam tanah peneroka tidak mencerminkan kehendak Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak yang menggagaskan 1Malaysia, Rakyat didahulukan.

Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat berkata, beliau tidak akan percaya kepada slogan ‘rakyat didahulukan’ kerana apa yang dilaksanakan oleh kerajaan adalah sebaliknya.

“Saya tidak percaya, kalau (kerajaan) kata rakyat di dahulukan,

“Kalau rakyat didahulukan, dia (kerajaan) kena layan rakyat dengan baik, mesra rakyat, ini bukan mesra rakyat, dia berkasar dengan rakyat,”katanya ketika berucap di Majlis Penerangan PAS Cawangan Taman Permint Makmur, disini semalam.

Menurutnya, Felda sepatutnya membenarkan peneroka untuk menanam sendiri apabila cukup tempoh tanam semula kerana peneroka berkenaan tidak menandatangani perjanjian penyerahan semula ladang mereka kepada pihak Felda.

Katanya peneroka mempunyai hak samada untuk menanam sendiri atau menyerahkan proses penananaman semula kepada Felda.

Namun apabila beberapa orang peneroka yang telah menanam sendiri berjaya, Felda mula mengambil tindakan tidak mengikut peraturan.

“Apabila peringkat pertama (peneroka) Kerteh 1 buat, Kerteh 2 buat , (mereka) berjaya, (seramai) 20 orang, (peneroka) Kerteh 5 berjaya (seramai) 36 orang,

“(dan) dengar kata peringkat ketiga akan datang ni naik (meningkat kepada) 60 orang pula nak buat tanam sendiri tak mahu serah kepada kerajaan, tidak mahu serah kepada Felda,

“Tiba-tiba Felda jadi naik angin nak marah ugut nak sodok ladang rakyat yang tanam sendiri tidak serah kepada Felda,”katanya menjelaskan apa yang berlaku di Felda Gugusan Kerteh baru-baru ini.

Katanya, Felda tidak perlu bertindak kasar dan sepatutnya mengikut peraturan serta memberi hak peneroka untuk membuat pilihan.

“Dah kalau pilihan di beri kepada peneroka, nak tanam sendiri pun boleh, nak serah kepada kerajaan, lepada Felda pun boleh, apa nak marahnya?,”soalnya.

Katanya, berlaku penyelewengan di Felda Kratong, Pahang, dimana peneroka tidak diberikan pampasan yang sepatutnya menjadi hak peneroka.

Katanya peneroka yang mahu menanam semula sepatutnya menerima duit pampasan RM17,000 seorang,hasil dari tabungan mereka wang mereka sendiri.

“Selama ni kita (peneroka) akan menabung, dia panggil tabung tanaman semula,

“apabila nak tanam semula perlukan kos, dia akan ambil duit tabung, balik semula kepada peneroka yang menabung, setiap seorang dapat RM17,000,

“sampai hari ini, ada (peneroka) yang belum dibayar (oleh Felda),”jelasnya.

Pada 25 Mei lalu, sekumpulan peneroka Felda Kerteh 5, Ketengah Jaya telah berhimpun secara aman berhampiran ladang sawit mereka kerana membantah tindakan pihak pengurusan Felda.

Bantahan tersebut diadakan kerana pihak Felda telah menebang dan mencincang serta membersihkan ladang peneroka tanpa keizinan pemilik.

Tiada ulasan: