HALAMAN SANTAI

Khamis, 28 Mei 2009

Umno hasut pengundi di Penanti tidak keluar mengundi

Mohd Sabri Said


PENANTI - Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Azmin Ali mendedahkan adanya usaha sulit Umno di Dewan Undangan Negeri (Dun) N12 Penanti untuk memastikan rakyat tidak turun mengundi pada 31 Mei ini dengan alasan KeADILan sudah menang setelah Barisan Nasional (BN) tidak menyertai pilihan raya kecil itu.

Katanya, rakyat di N12 tidak harus terjerat dengan usaha jahat Umno itu sebaliknya turun beramai-ramai menghukum BN yang zalim dan mengacau bilaukan politik di Perak.

"Umno sebenarnya teringin nak masuk pilihan raya tapi tak boleh sebab boss BN tak bagi sebab takut kalah. Bila dia dah bagi bendera putih dekat kita jentera Umno dah gelisah maka mereka merancang buat strategi buruk menyeru rakyat jangan keluar undi sebab KeADILan dan menang," tegas beliau yang juga Ahli Parlimen Gombak.

Jelasnya lagi, rakyat di Penanti usah tertipu atau termakan dakyah Umno dan BN itu tetapi kena kuatkan semangat turun ramai-ramai menyokong calon Pakatan Rakyat, Dr Mansor Othman yang akan mengisi kekosongan kerusi Dun Penanti dan jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang.

Menyentuh mengenai peranan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang bertindak cepat bila ada laporan tentang Pakatan Rakyat dan tidak bertindak terhadap BN walaupun terbukti jelas, SPRM katanya, bekerja untuk BN dan mempertahankan hak BN bila tersepit. Mereka akan mencari berbagai alasan atau buat tidak peduli bila ada kaitan dengan kepimpinan mereka.

"SPRM jangan berat sebelah bila mendapat laporan sebaliknya kena bertindak tangkas bila ada laporan tentang kepincangan Umno dan BN," tambahnya.

SPRM sepatutnya, menjadi orang tengah yang adil dalam semua siasatanya tidak kira ia melibatkan orang politik mana sekalipun kerana salah tetap salah. - mns_

Tiada ulasan: