HALAMAN SANTAI

Khamis, 28 Mei 2009

Krisis Perak boleh di selesai dalam sehari - V Sivakumar

Oleh : Mat Zahari Ali


PENANTI - Krisis perlembagan yang berlaku di Perak yang telah memasuki empat bulan boleh di selesaikan dalam masa satu hari sekiranya BN bebar-benar mahu menyelesaikannya secara ikhlas dan terbuka.

“Kalau BN benar-benar mahu selesaikan kemelut perlembagaan yang telah menjadi haru biru itu di Perak amat mudah hanya membubarkan Dun dan akhir sekali adakan pilihanraya kecil hanya dalam satu hari maka semua krisis itu dengan sendirinya dapat diatasi.

“Tidak ada jalan lagi selain memberikan kepada rakyat untuk membuat keputusan dalam masa sehari sahaja, betul atau tidak …..,”kata Speaker Dun Perak V Sivakumar yang kemudiannya disambut oleh lebih seribu hadirin yang memberikan jawapan ..”Betul” terhadap persoalan yang dikemukakann beliau.

Sivakumar yang juga Adun Tronoh berkata sidang Dun 7 Mei lalu sememangnya dirancang dengan penuh teliti bertujuan untuk menjadikan sidang dun menjadi kelam kabut yang akhirnya bagi membolehkan Timbalan Speaker mempengerusikan Dun.

“Timbalan Speaker tidak boleh atau dibenarkan untuk menggantikan speaker selagi saya (Speaker) masih ada didalam dewan. Beliau hanya boleh mengantikan speaker apabila speaker tiada atau setelah mendapat kebenaran dari speaker.

“Jadi sidang dun pada 7 Mei Itu tidak sah dan speaker yang baru dilantik juga tidak sah dan saya telahpun mencabarnya di mahkamah,” jelas Sivakumar lagi ketika menyempaikan ceramah sempena kempen pilihanraya kecil Penanti Di Kubang Ulu malam tadi.

Menurut beliau lagi BN tidak mahu dan akan menggunakan pelbagai alasan untuk tidak mahu mengadakan pilihanraya kecil di Perak kerana takut dengan penolakan rakyat pelbagai kaum yang menolak parti mereka.

“BN sekarang hanya bergantung pada mahkamah, polis dan istana untuk mendapat kuasa. Mahkamah telah mereka kuasai, polis pula terpaksa menjalankan tugas-tugas politik bukannya untuk menolong rakyat dan istana pula dijadikan alasan oleh BN untuk meletakkan kesalahan oleh mereka berhubung isu Perak.

‘Sebab itu di Penanti, kita mahu seluruh rakyat memberi sokongan padu bagi memastikan bukan sahaja menang tetapi dengan majoroti yang lebih tinggi supaya ini akan memberi masej kepada BN bahawa rakyat sudah tidak lagi bersama mereka,” kata beliau yang diberi tepukan gemuruh oleh hadirin.

Tiada ulasan: