HALAMAN SANTAI

Selasa, 31 Julai 2012

Cegah jenayah seluruh KL, bukan Lembah Pantai saja

 
Perkara itu dibangkitkan dalam satu kenyataan bersama Nurul Izzah Anwar, Tan Sri Khalid Ibrahim, Dr Tan Seng Giaw, Tian Chua, Tan Kok Wai, Teresa Kok dan Fong Kui Lun (Bukit Bintang). 




PETALING JAYA: Pakatan Rakyat menggesa Polis DiRaja Malaysia (PDRM) tidak hanya menumpukan usaha mencegah jenayah di kawasan Parlimen Lembah Pantai dan Segambut sahaja.

Menyambut baik usaha itu, Pakatan berkata operasi yang bermula sejak hari pertama Ramadan itu juga perlu diperluaskan ke seluruh Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

“Walaupun dilaporkan kadar jenayah makin menurun, penduduk sudah letih dan jemu mendengar khabar kejadian rompakan, penculikan, dan lain-lain kejadian jenayah yang seakan-akan tidak berkurangan langsung.

“Oleh itu, kami berpendirian PDRM serta Kementerian Dalam Negeri (KDN) wajib memperluas operasi cegah jenayah ini ke seluruh kawasan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, dan bukannya menumpukan usaha di dua kawasan Parlimen ini sahaja,” katanya.

Perkara itu dibangkitkan dalam satu kenyataan bersama Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, Tan Sri Khalid Ibrahim (Bandar Tun Razak), Dr Tan Seng Giaw (Kepong), Tian Chua (Batu), Tan Kok Wai (Cheras), Teresa Kok (Seputeh), Fong Kui Lun (Bukit Bintang).

Pakatan turut menggesa PDRM meningkatkan jumlah anggota polis yang ditugaskan untuk siasatan jenayah bukan dengan menambah lagi jumlah anggota polis secara keseluruhannya tetapi dengan melatih semula dan memasukkan anggota polis dari jabatan lain ke jabatan siasatan jenayah.

90 anggota polis


Katanya, gerak kerja PDRM di lapangan sebegini adalah langkah positif yang seharusnya dilaksanakan daripada peringkat awal.

Namun katanya kontroversi penurunan statistik telah dijadikan alasan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk berlengah-lengah sebelum bertindak,” katanya.

“Apapun diharapkan tindakan objektif dan tidak dipengaruhi arahan politik menjadi prinsip utama gerak kerja seterusnya,” katanya.

Kelmarin, Ketua Polis Daerah Brickfields ACP Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid berkata Operasi Pencegahan Jenayah atau ‘Ops Tawan’ yang dijalankan di sekitar Bangsar ternyata berkesan apabila tiada kejadian jenayah dilaporkan berlaku di kawasan itu sejak 48 jam lepas.

Operasi itu disertai 90 anggota polis dari Bukit Aman dan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU), katanya dipetik Bernama.

Tiada ulasan: