HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 Julai 2012

Penjara 20 tahun: Rogol, liwat anak sendiri

Wartawan Sinar Harian

Rogol, liwat anak sendiri, penjara 20 tahun
Tertuduh dibawa keluar daripada mahkamah.
 
 
MUAR - Mahkamah Sesyen di sini semalam, menjatuhkan hukuman penjara 20 tahun dan 12 kali sebatan ke atas seorang lelaki kerana merogol dan meliwat anaknya yang juga merupakan orang kurang upaya (OKU), 20 Julai lalu.

Hakim, Mohd Fauzi Mohd Nasir menjatuhkan hukuman itu selepas tertuduh yang berusia 53 tahun mengaku bersalah melakukan sumbang mahram terhadap mangsa berusia 24 tahun.

Bagi pertuduhan pertama, dia dituduh merogol mangsa di rumahnya kira-kira jam 9 pagi.

Dia didakwa mengikut Seksyen 376B Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara minimum enam tahun dan maksimum 20 tahun serta sebatan, jika sabit kesalahan.

Sementara pertuduhan kedua, pada hari, masa dan tempat yang sama, tertuduh didakwa melakukan hubungan seks di luar tabie dan didakwa mengikut Seksyen 377C kanun sama yang boleh membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda atau sebatan, jika sabit kesalahan.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam bela, merayu agar tidak dikenakan hukuman sebat dan minta dijamin.

Namun, Timbalan Pendakwa Raya, Zairani Tugiran, memohon mahkamah mengenakan hukuman berat ke atas tertuduh kerana merogol anak kandung sendiri.

Zairani berkata, hukuman berat akan beri pengajaran kepada orang awam agar kejadian itu tidak berulang lagi.

Sementara itu, Mohd Fauzi memerintahkan hukuman terhadap tertuduh bermula dari tarikh dia ditangkap.

Menurut fakta kes, pada hari kejadian, tertuduh didakwa membawa mangsa ke sebuah bilik.

Tertuduh kemudian didakwa merogol dan meliwat mangsa. Mangsa memaklumkan kejadian kepada ibunya sebelum  membuat laporan polis pada jam 9 malam, dan tertuduh ditangkap pukul 10.10 malam hari yang sama.

Tiada ulasan: