Oleh Aedi Asri
KUALA LUMPUR: Akses maklumat yang lebih baik di kalangan
rakyat menjadi punca populariti Datuk Seri Najib Razak semakin menurun
terutama sejak paparan kempen iklan Perdana Menteri itu disaluran media
tempatan.
Pengarah Komunikasi KEADILAN, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, ia
menyebabkan semakin ramai mengetahui kepincangan pentadbiran kerajaan
Umno BN seraya membangkitkan rasa tidak puas hati mereka.
“Pada masa sama, semakin ramai juga yang dapat melihat pilihan dan
tawaran yang dibawa Pakatan Rakyat,” katanya ketika dihubungi.
Sedar dan memandang serius senario ini, justeru Najib sehingga kini
takut untuk mengumumkan tarikh pilihan raya umum akan datang.
“Memang boleh nampak Najib dalam keadaan terdesak, terutamanya
apabila beliau berbelanja besar untuk menaikkan imej dirinya menerusi
iklan dan kempen.
“Saya tidak fikir ia akan bawa kesan besar kerana rakyat akhirnya
akan melihat dasar pokok yang dibawa parti politik itu sendiri,” kata
Ahli Dewan Undangan Negeri Seri Setia itu lagi.
Kaji selidik terbaru Merdeka Center menunjukkan populariti Najib terus menurun, terutamanya di kalangan orang Melayu dan India.
Sokongan orang Melayu berkurang daripada 79 kepada 75 peratus manakala kaum India pula menurun daripada 72 kepada 69 peratus.
Secara keseluruhan, populariti Najib pada kadar 64 peratus, kurang
satu peratus daripada sebelumnya. Sebanyak 44 peratus responden pula
tidak berpuas hati dengan kerajaan Umno BN.
Mengulas perbezaan itu, Nik Nazmi berkata, catatan itu menunjukkan
rakyat telah hilang kepercayaan kepada Umno BN sebagai satu jenama yang
baik dan meyakinkan.
“Rating Najib pula sedikit tinggi kerana beliau boleh dikira pemimpin
yang baru berkuasa, maka rakyat menaruh sedikit harapan kepadanya.
“Tapi rating itu kian menurun, dan ia menunjukkan harapan rakyat
kepadanya turut menyusut dari semasa ke semasa,” tambah Nik Nazmi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan