HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 Julai 2012

Pertemuan Cuepacs - Guan Eng selesai banyak isu

Analisa - Mohd Sabri Said,
 

GEORGETOWN: Pertemuan Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng baru-baru ini membuka sinar baru untuk program dua hala bagi kebaikan keseluruhan Penjawat Awam di negeri ini.

Selama ini isu yang ditimbulkan kononya Lim engan menerima perlawaan Omar berikutan terlalu sibuk dan terdapatnya pegawai di pejabat Ketua Menteri yang engan mengatur pertemuan sudah tidak berbangkit ekoran kedatangan rombongan Cuepac baru-baru ini.

Bagi Ketua Menteri, Lim Guan Eng perbezaan tidak membawa apa-apa halangan tetapi bagi Barisan Nasional (BN) ia satu masalah besar.

Manakala penjawat awam pastinya senyum lebar menyaksikan jalinan mesra antara CUEPAC dan Kerajaan Negeri terjalin erat kerana pertemuan itu sendiri akan memberikan peluang CUEPAC bersuara mewakili penjawat awam untuk menuntut apa-apa kehendak yang bersesuai.

Pertemuan muhibbah kedua dua belah pihak melakar satu lagi sejarah persengketaan berjaya diselesaikan  oleh Lim Guan Eng sebagai Ketua Menteri.

Fenomena itu itu pastinya terus menjadi 'mimpi ngeri' bagi kepimpinan Umno dan komponen BN kerana tidak dapat meneruskan agenda jahat untuk melihat Pakatan Rakyat punah sekaligus gagal menapak ke Putrajaya selepas Pilihanraya Umum ke 13 nanti.

Bagi Umno dan kuncu-kuncunya dalam BN sikap berbaik dengan agensi Kerajaan Pusat menambah parah untuk parti itu menapak kembali sebagai parti teras orang melayu dipersada politik tanahair.

Sekaligus memberi lampu hijau untuk Pakatan Rakyat terus memerintah Pulau Pinang  ekoran kejayaan cemerlang menghalang usaha buruk kepimpinan Umno dan BN yang hampir setiap hari mencipta isu untuk mengembalikan sokongan orang Melayu, Cina dan India.

Walaupun masih ada lagi isu yang sengaja dibawa ramai pihak mengagak isu yang ditampilkan 'makan diri' tuanya kembali.

Banyak isu seperti kontraktor Melayu akan golong tikar kerana keenganan Lim untuk memberikan tender kepada bumiputra, orang Melayu terus ditindas dalam bidang perniagaan, isu perlantikan YDP  Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP), perjualan tapak Masjid Bayan Mutiara, perkampungan melayu terhakis, penghijrahan orang melayu dari Pulau Pinang dan sebagainya.

Tetapi, akhirnya apa yang dibawa tidak tahan lama sebaliknya memalukan sipembawa isu.

Mereka jadi terkapai-kapai dibawa arus deras menuju ke jeram yang dalam.

Perkembangan pertemuan bersejarah itu benar-benar menghiris perasaan mereka yang terlibat dengan niat menjatuhkan Pakatan Rakyat.

Apa pun syabas kepada Presiden CUEPAC, Datuk Omar Osman dan Lim Guan Eng kerana berjaya membawa satu lagi lembaran baru menjelang PRU 13 yang bakal menyaksikan BN akan kehilangan lebih banyak kerusi ataupun merudum sebagai sebuah kerajaan yang pernah bertahan lama di Malaysia.

Tiada ulasan: