HALAMAN SANTAI

Jumaat, 28 September 2012

AES: 3,344 imej kesalahan dirakam dalam masa 2 hari

Muhammad Faizal,
KUALA LUMPUR: Kementerian Pengangkutan mengesahkan sebanyak 3,344 imej kesalahan telah dirakam melalui Automated Enforcement System (AES) sepanjang dua hari operasi pada 23 dan 24 September.

Malah, Kementerian Pengangkutan turut menyatakan imej yang telah dirakam itu sedang melalui proses pengesahan oleh pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebelum saman dikeluarkan.

Demikian jawapan bertulis kementerian itu semalam kepada soalan Ahli Parlimen Tanah Merah, Amran Ab Ghani yang meminta Menteri Pengangkutan menyatakan jumlah saman yang telah dikeluarkan setelah AES dilaksanakan di seluruh negara serta jumlah kompaun yang dikeluarkan dengan jumlah kompaun yang paling maksimun pada musim perayaan yang lepas.

Kementerian itu memberitahu tiada pengeluaran saman yang dibuat melalui AES pada musin perayaan yang lepas memandangkan pada tempoh tersebut perlaksanaannya masih dalam peringkat Pilot Stage di mana melibatkan pengujian sistem.

Sistem AES mula beroperasi secara terus untuk fasa pertama 'Roll-Out' pada 23 Sepember yang lalu dan perlaksanaan bagi peringkat ini melibatkan 14 lokasi serta pengoperasian 10 kamera tetap dan 4 buah kamere mudah alih.

Pada 13 Julai yang lalu, Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri menyatakan AES sedang melalui fasa ujian dan akan dilaksana sepenuhnya pada 12 Ogos sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri bagi mengesan kesalahan memandu melebihi had laju dam melanggar isyarat lalulintas

Menurut laman web JPJ, jumlah kamera tersebut adalah sebanyak 1,081 di mana 566 kamera untuk mengesan had laju, 256 kamera untuk lampu isyarat manakala 250 ialah kamera mudah alih.

Selain itu juga pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang telah diluluskan telah menyatakan denda minimum sebanyak RM300 dan maksimum RM2,000 akan dikenakan bagi setiap kesalahan.

Tiada ulasan: