HALAMAN SANTAI

Khamis, 27 September 2012

Anti-monopoli: Negeri dapat manfaat besar

Muhammad Faizal,
 
KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub menyifatkan teras bina daya saing dalam belanjawan 2013 Pakatan Rakyat, dapat memulihkan pertumbuhan ekonomi negara termasuk di peringkat negeri.
Teras itu yang mewujudkan pengubalan undang-undang anti-monopoli dan Suruhanjaya Anti Monopoli demi menggalakkan pertumbuhan syarikat bersaiz sederhana mampu membuka lembaran baru pertumbuhan ekonomi di negara ini.

Menurutnya juga, penubuhan syarikat-syarikat minyak PetroSabah, PetroSarawak, PetroTerengganu dalam menyertai pembangunan lapangan kecil (marginal field) yang kini diboloti oleh syarikat kroni dapat meningkatkan lagi hasil sesebuah negeri.

Jelas Salahuddin, melalui unjuran, sekiranya Pakatan Rakyat dapat mengambil alih pemerintahan di Putrajaya, sebanyak RM20 bilion pendapatan diperolehi dari hasil royalti bagi empat buah negeri.

Secara puratanya setiap negeri memperolehi RM5 bilion untuk setiap tahun.

"Mungkin tidak rasmi bagi pihak Negeri Kelantan saya rasakan dengan unjuran tersebut kita dapat banyak manfaat dan di antaranya adalah pembinaan lebuhraya Kota Bharu-Kuala Krai dapat dipercepatkan.

"Namun dengan dasar yang ditengahkan dalam Belanjawan Pakatan Rakyat 2013 yang mana kita akan melantik beberapa anak syarikat kerajaan negeri untuk menceburi industri minyak dan gas dalam pembangunan lapangan kecil adalah satu yang terbaik," kata beliau ketika perbentangan belanjawan di Parlimen semalam.

Tambah beliau lagi, kalau monopoli ini dapat dipecahkan di antara syarikat-syarikat gergasi dengan syarikat anak-anak kerajaan negeri dalam industri tersebut, beliau pasti pembangunan peringkat negeri dapat dipercepatkan perlaksanaannya.

"Kita akan galakkan peringkat negeri menubuhkan syarikat berkaitan bagi menceburikan diri dalam bidang industri gas dan minyak.
"Skim khusus agar Petronas menaungi syarikat-syarikat ini supaya dapat bersaing di peringkat antarabangsa salam tempoh 10 tahun," sambung beliau lagi.

Ahli Parlimen Kubang Kerian itu juga turut menyatakan terdapat banyak kawasan yang mempunyai lapangan kecil (marginal field) di antaranya di Negeri Johor dan beliau akan mengemukakan bukti menerusi peta pada perbahasan beliau minggu hadapan di Parlimen.

Tiada ulasan: