HALAMAN SANTAI

Jumaat, 28 September 2012

NC didesak batalkan kemenangan ‘calon tua’

Syis Abdul Kadir,
 
Pendahuluan

Keputusan pilihanraya kampus (PRK) Universiti Malaya yang diumumkan tempoh hari menyaksikan pertembungan yang sengit di antara Pro-Mahasiswa dan Penggerak Mahasiswa. Namun sayangnya empat orang calon yang tidak menepati syarat penyertaan yang telah ditetapkan. Pro-Mahasiswa tegas dan nekad membantah "calon tua" dari Penggerak Mahasiswa dan mendesak kemenangan mereka dibatalkan.

Justifikasi dan Pendirian

Pendirian tegas kami ini bersandarkan beberapa justifikasi yang berasaskan lunas-lunas peraturan yang jelas;

1- Menurut Perlembagaan Universiti Malaya (P.U. (A) 107/97) seksyen 52(4) menyatakan bahawa;

The members of the Undergraduates Reptesentatives Council and its office bearers shall be elected for one year.

Peruntukan ini mewajibkan calon-calon yang terpilih sebagai ahli MPMUM menjawat jawatan tersebut selama setahun. Calon-calon yang kini dalam tahap akhir pengajian bagi kursus masing-masing adalah tidak layak untuk bertanding dalam pilihanraya MPMUM sesi 2012/13. Ini adalah kerana mereka akan menamatkan pengajian sebaik sahaja tamat peperiksaan akhir semester II sesi 2012/13 yang akan berlangsung pada Jun 2013. Ini secara langsung memberikan implikasi bahawa mereka tidak dapat memenuhi tempoh wajib perkhidmatan dalam MPMUM selama setahun.

2- Berdasarkan perlembagaan Universiti Malaya, seorang pemegang jawatan dalam MPMUM mestilah merupakan pelajar berdaftar Universiti Malaya. Ini disokong oleh seksyen 52(1) yang menyatakan bahawa;

The registered students of University, other than external students, shall together constitute a body to be known as the Undergraduates union of the University of Malaya ("the Union")

Selanjutnya kami ingin menarik perhatian pihak tuan kepada peruntukan dengan jelasnya definisi 'Pelajar Berdaftar' iaitu. Merujuk kepada seksyen 52(18) yang menyebut;

For the of this section, "registered student" means a student who is following a course of study in the University for a degree or a diploma, not being a post-graduate diploma and includes a student who is a holder of s diploma and is following a course of study of a degree:
Provided that a student shall cease to be a registered student within the meaning of this subsection-
(a) upon the publication of the result of the final examination for such course of study, if he passes such examination;

Oleh yang demikian,seseorang pelajar akan terhenti menjadi pelajar berdaftar secara automatik sebaik sahaja keputusan peperiksaan akhir disiarkan.Sekiranya pelajar  tahap akhir yang dibenarkan bertanding itu menang daam pilihanraya, ini akan menimbulkan situasi yang mana terdapat ahli MPMUM yang statusnya bukan lagi pelajar berdaftar tetapi memegang jawatan dalam MPMUM. Keadaan ini bercanggah dengan dengan peranan MPMUM yang bertanggungjawab mewakili para mahasiswa Universiti Malaya kerana pelajar yang tidak berdaftar tidak lagi mempunyai kapasiti sebagai seorang ahli MPMUM. Oleh yang demikian,secara jelasnya seseorang yang bukan lagi pelajar berdaftar tidak mungkin layak mewakili para pelajar Universiti Malaya.

3- Selain itu,bantahan ini juga ingin dikemukakan berdasarkan peruntukan Peraturan dan Panduan Pemilihan Majlis Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya sesi 2012/2013 dalam peraturan  13 (1)(d) yang menyatakan bahawa;

Pelajar berdaftar yang mempunyai baki tempoh pengajian sekurang-kurangnya setahun atau dua semester berdasarkan tempoh pengajian minimum bagi program pengajian yang diikuti;

Maksud ‘’baki’’ dalam peruntukan ini semestinya adalah tertakluk kepada tempoh pengajian yang dinyatakan dalam surat tawaran universiti, setiap peruntukan mestilah mempunyai kepastian (certainty).Hanya melalui tafsiran sebegini,kepastian undang–undang tersebut akan tercapai.

​Segala kenyataan yang telah dihujahkan adalah berdasarkan hierarki undang –undang yang dinyatakan dalam seksyen 35 Perlembagaan Universiti Malaya seperti berikut:-

In the event of –
a) Any Statute being inconsistent with the provisions of this constitution
b) Any rules being inconsistent with the provisions of this constitution or any statute or
c) Any regulations being inconsistent with the provisons of this constitution or any statute or rules
Then the provisions of this constitution.statute or rules asa the case maybe,shall prevail in that order or priority,and such statute rules or regulations, as the case may be, shall to the extent of the inconsistency be void.

Senarai calon yang tidak menepati syarat;

BIL
KAWASAN
NAMA
NO MATRIK
1
Umum
Yock II Yang
LEB090103
2
Kejuruteraan
Cher Rey Huat
KEM09007
3
Kejuruteraan
Lock Li Ping
KES090009
4
Pendidikan
Malik Syam Mohamed
PET090015
5
Pendidikan
Zulaikha Bin Zulkifli
PET090035

Tuntutan dan Penegasan:

1- Menggesa pihak Tan Sri Naib Canselor menarik balik kemenangan calon yang tidak cukup syarat dan melanggar peraturan yang sedia ada.

2- Mengisytiharkan pengguguran kemenangan calon-calon tersebut semasa pengumuman keputusan rasmi pilihanraya kampus 2012/13 jam 5 petang esok (28 september 2012).

3- Menuntut semua ahli Majlis Perwakilan Mahasiswa Uni. Malaya (MPMUM) untuk bersidang dengan segera dan menyatakan pendirian terhadap isu ini.

4- Pro-Mahasiswa bersedia untuk mengheret kes ini ke mahkamah sekiranya tidak mendapat respon yang positif dari pihak tertinggi universiti.

Penulis ialah Pemangku Pengerusi Pro Mahasiswa Universiti Malaya.

Tiada ulasan: