HALAMAN SANTAI

Jumaat, 16 Oktober 2020

‘Kalau saya rakyat pun dah jijik dengan politik’

 Oleh MUHAMAD AIMY AHMAD

SULAIMAN Md. Ali

ALOR GAJAH: Ketua Menteri, Datuk Seri Sulaiman Md. Ali mengakui kemelut politik yang berlaku ketika ini akan menyebabkan rakyat bertambah muak.

Menurut beliau, hubungan antara parti yang membentuk kerajaan Perikatan Nasional (PN) sepatutnya dijaga dengan baik bagi memastikan pentadbiran berjalan lancar.

Sulaiman berkata, isu politik atau peralihan kuasa tidak wajar berkumandang buat masa ini ketika negara masih berdepan pandemik Covid-19.

“Saya nak sampaikan (agar) henti pasal politik, janganlah politik 24 jam kerana banyak perkara nak diselesaikan dan apabila sampai masanya (Pilihan Raya Umum) kelak kita hadapinya.

“Buat masa ini hubungan yang ada kita jaga baik-baik. Kalau saya rakyat pun dah jijik dengan politik ini, Covid-19 libatkan politik, esok kalau dia sakit perut pun dia cakap ini politik punya hal.

“Jadi rakan-rakan saya di luar sana kita hentikanlah cakap politik, fokus kepada rakyat yang hari ini terkesan dengan Covid-19,” katanya selepas merasmikan Galeri Interaktif Planetarium Al-Khawarizmi, Kompleks Falak Al-Khawarizmi di Tanjung Bidara hari ini.

Isnin lalu, UMNO membuat pertimbangan untuk menarik diri daripada menyokong gabungan politik PN pimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kenyataan itu timbul selepas Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menghadap Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada pagi Isnin.

Sementara itu, Sulaiman yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lendu menegaskan kerajaan negeri pimpinannya masih berjalan seperti biasa sehingga hari ini.

“Selagi Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) kata kerajaan masih ada kita teruskan tunai tanggungjawab dan esok-esok kalau Datuk Seri SUK telefon saya kata kerajaan sudah tak ada kita turunlah dan kita cerita pasal politik pula,” ujarnya.

9 Mac lalu, Sulaiman mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri ke-12 setelah Kerajaan Pakatan Harapan (PH) tumbang sebaik Bersatu keluar daripada gabungan itu.

UMNO Melaka kini mempunyai 13 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) serta dua lagi ADUN Bersatu dan dua ADUN Bebas yang menyokong PN bagi membentuk kerajaan negeri. -UTUSAN

Tiada ulasan: