HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 Mac 2009

Kemelut Perak: Sultan Perak mampu selesaikan!

Intan Abdullah


KUALA LUMPUR - Kemelut politik yang melanda kerajaan Negeri Perak hanya dapat diselesaikan dengan tindakan Sultan Perak menarik semula pelantikan Dato' Dr Zambry Kadir atas alasan salah pertimbangan.

Menurut Naib Presiden PAS, Dato' Paduka Husam Musa berkata perkara ini pernah berlaku di Sabah pada 1985 apabila Tuan Yang Terutama Tun Adnan Robert menarik balik pelantikan Tun Datu Mustapha selaku Ketua Menteri Sabah.

"Isu di Perak hanya dapat diselesaikan dengan tindakan Sultan Perak menarik balik pelantikan Dato' Dr Zambry Kadir atas alasan salah pertimbangan atau salah kira.

"Perkara ini pernah berlaku di Sabah pada 1985 apabila TYT Tun Adnan Robert menarik balik perlantikan Tun Datu Mustapha selaku Ketua Menteri Sabah atas alasan beliau ditekan oleh beberapa orang yang menceroboh masuk ke kediaman rasmi beliau,"ujarnya dalam satu Forum anjuran Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak di Surau An-Nur Bandar Baru Bangi baru-baru ini.

Panelis program terdiri dari barisan ahli akademik,NGO,ahli politik dan mahasiswa iaitu Naib Presiden PAS, Dato' Paduka Husam Musa, Pensyarah Kuliyyah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Profesor Dr Abdul Aziz Bari, Presiden Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak, Mohd Hafez Sabri dan Pensyarah sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Madya Dr Nizamuddin Sulaiman yang bertindak sebagai perantara forum tersebut.

Sementara itu, Dr Aziz Bari berpendapat bahawa institusi raja tidak boleh sekadar bersifat simbolik.

"Institusi Raja jangan hanya bersifat simbolik yang hanya membuka sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen semata-mata.

"Ia membawa maksud kerja raja hanya buka persidangan parlimen, gambar raja terpapar di merata-rata tempat supaya tindak tanduk kerajaan tidak bersifat partisme, yang menyampaikan pingat itu bukan orang politik tetapi raja," katanya.

Tetapi yang menjadi masalahnya ialah bagaimana hendak membataskan kuasa raja kerana kebanyakan kuasa raja adalah bersifat ceremonial atau upacara," tegasnya.

Sejak awal lagi, kawasan program telah dipenuhi peserta yang rata-ratanya dari kalangan mereka di kalangan penduduk setempat,anak-anak perak di perantauan,mahasiswa dan anak muda yang ingin mengetahui kisah sebenar yang sedang berlaku terhadap kerajaan negeri perak.

Berucap sama menyampaikan pandangan, Mohd Hafez Sabri yang menyatakan bahawa arus kebangkitan anak-anak muda kini lebih cenderung kepada Pakatan Rakyat kerana inginkan perubahan terhadap politik baru di Malaysia.

"Gelombang kebangkitan anak muda kini banyak berpihak kepada pakatan rakyat,ini kerana mereka mahukan perubahan politik baru Malaysia yang bersih dan adil dalam memenuhi kehendak rakyat,dan menurut kajian kebanyakan generasi muda kini sudah 'muak' dengan Umno-BN, kerana mengamalkan politik kotor dalam parti mereka," katanya. - mks. _

Tiada ulasan: