HALAMAN SANTAI

Jumaat, 31 Julai 2009

Isu Pakai Cawat Bukan Menghina

Editor Buletin / Sinar Harian


KUALA TERENGGANU – Pembangkang yakin kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang merujuk kepada golongan memakai cawat di Sarawak tidak tahu mengundi dengan betul adalah isu kecil.

Timbalan Ketua Dewan Pemuda Pas Terengganu, Wan Sukairi Wan Abdullah berkata, kenyataan dikeluarkan pucuk pimpinan parti dalam ceramah pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai lalu itu tidak bermaksud menghina kaum Iban.

“Tok Guru (Hadi) tidak bermaksud begitu tetapi ia adalah lebih kepada mengibaratkan kaum di sana yang memang serasi dengan UMNO dan seolah-olah hanya boleh terima parti lain, sebab itu kita tidak hairan bila kalah di sana” katanya.

Sebelum ini, kepimpinan BN di Sarawak meminta supaya Presiden Pas meminta maaf kepada kaum Iban susulan kenyataan beliau pada pilihan raya kecil DUN Manek Urai lalu.

Bagaimanapun, Wan Sukairi yakin, gerakan Pas untuk memenangi pengundi di Sabah dan Sarawak tidak akan terhalang dengan isu sedemikian sambil memberitahu pihaknya akan menawarkan cara politik yang betul.

Tiada ulasan: