HALAMAN SANTAI

Jumaat, 31 Julai 2009

Kematian Mohd Hamdan kehilangan besar kepada PAS

BERNAMA


PULAU PINANG: Timbalan Pesuruhjaya I PAS Pulau Pinang, Dr Mujahid Yusof Rawa menyifatkan kematian Anggota Dewan Undangan Negeri Permatang Pasir, Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman di sini sebagai satu kehilanganyang amat besar kepada parti itu.

Katanya, Allahyarham bukan sahaja seorang pemimpin yang aktif memperjuangkanisu berkaitan pekerja, malahan mempunyai peribadi yang baik dan merendahdiri.

Ketika dihubungi Bernama, Mujahid berkata, Allahyarham merupakan seorangpemimpin yang telah lama bergiat dalam parti dan sangat fokus dalam tugasnya.

Mohd Hamdan, 63, wakil rakyat tunggal PAS di Dewan Undangan Negeri PulauPinang, meninggal dunia kerana sakit jantung di Institut Jantung Negara(IJN) Kuala Lumpur pada 7.15 pagi ini selepas beberapa hari menjalanipemeriksaan dan rawatan di situ.

Jenazahnya dijangka tiba di Permatang Pasir pada 2 petang ini untuk dikebumikan selepas solat Asar di Tanah Perkuburan Islam Permatang Pasir.

Ketua Pembangkang di DUN Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim, mengucapkantakziah kepada keluarga Allahyarham dan menyifatkan beliau sebagai seorang ADUNyang selalu memperjuangkan prinsip yang tegas.

Katanya beliau mengenali Mohd Hamdan sebagai seorang yang sentiasa bercakapdaripada segi prinsip dan berbahas tanpa menyakiti hati mana-mana pihak.

"Saya sedih kerana kehilangan seorang kawan lama. Allahyarham pernah bertanding dua kali menentang saya di DUN Penaga (dan kalah) pada pilihan raya umum 1990 dan 1995 sebelum beralih ke Permatang Pasir," katanya.

Pengerusi Perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pulau Pinang, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim, kematian Mohd Hamdan merupakan satu kehilangan bagigabungan pembangkang di Pulau Pinang.

Zahrain, yang berada di Kuala Lumpur, bergegas ke IJN sebaik mendapat beritamengenai kematian itu pagi ini tetapi tidak sempat kerana jenazah telah dibawapulang pada 10 pagi.

Di KUALA LUMPUR, Presiden Parti Keadilan Rakyat Datin Seri Wan Azizah WanIsmail berkata Allahyarham turut membantu dalam perjuangan PKR.

Di KOTA BAHARU, Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata partiitu akan bertanding pada pilihan raya kecil bagi mempertahankan kerusi PermatangPasir yang merupakan kubu kuat Pas.

"Lagi pun Mohd Hamdan ini adalah bekas Pesuruhjaya Pas negeri. Dia berada dalam parti lebih lama daripada saya, malahan ketika saya berada di dalam PASdia sudah menjadi Pesuruhjaya PAS negeri itu.

"Jadi Allahyarham banyak korbankan perjuangan, masa dan harta demiperjuangan Islam," katanya.

Tiada ulasan: