HALAMAN SANTAI

Selasa, 30 November 2010

Pentadbiran telus, cekap Kerajaan Pakatan berjaya tangkis tohmahan Umno-BN


Kedatangan Lim Guan Eng disambut Menteri Besar, Khalid Ibrahim dan Exco, Dr Hasan Ali

SHAH ALAM – Pentadbiran yang cekap, telus dan kebertanggungjawaban dalam Negeri-negeri Kerajaan Pakatan Rakyat (Pakatan) adalah senjata muktamad menangkis sebarang propaganda dan tohmahan Umno yang cuba menjatuhkan Pakatan.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, walaupun Umno berulangkali mendakwa negeri di bawah pentadbiran Pakatan akan mundur, namun ternyata sekali dakwaan itu meleset, sebaliknya kebanyakan negeri yang diperintah Umno sendiri merupakan negeri paling miskin di negara ini

“Dulu Umno kata, kalau Pakatan memerintah, negeri itu akan jadi negeri paling miskin di negara kita, tetapi kini terbukti negeri yang diperintah Umnolah paling miskin di negara ini,” katanya dalam ucapannya di persidangan menteri besar dan ketua menteri Pakatan Rakyat, di sini, pagi tadi.

Menurutnya Sabah suatu ketika dahulu, merupakan antara negeri terkaya tetapi apabila BN dibawah Umno memerintah, negeri berkenaan kini antara termiskin.

Guan Eng menambah rakyat di kebanyakan rakyat di Sabah digelumangi dengan kemiskinan dengan seorang dari empat warga sabah adalah miskin dengan gaji purata RM300 sebulan.

Beliau menambah Umno kini menggunakan propoganda ala ‘nazi’ iaitu menggunakan pendekatan apabila satu fitnah itu diulang beribu kali, ia akan menjadi benar bagi menutup kelemahan serta kepincangan mereka sendiri mentadbir kerajaan.

Berlainan dengan Pulau Pinang, katanya, kerajaan negeri mendapat pengiktirafan dari Transparency International (TI) kerana urus tadbir negeri terbabit dibuktikan ditadbir dengan baik.

Pulau Pinang, tambah beliau lagi, merupakan negeri pertama di Malaysia yang pendapat pengiktirafan TI.

“Kerajaan Pulau Pinang menggunakan pendekatan CIA (creativity and initiative award) bagi menggalakkan pegawai kerajaan dengan memberi ganjaran bagi idea yang dapat menjimatkan wang, masa dan juga idea yang dapat mempercepatkan proses sesuatu permohonan taua pelaksanaan,” katanya lagi.

Justeru, tambah beliau lagi, kerajaan negeri juga memberi ganjaran kepada pegawai yang mendedahkan penyelewengan, dan ganjaran pertama dimenangi oleh seorang hakim yang membongkar kes rasuah di dalam Mahkamah Syariah.


Tiada ulasan: