HALAMAN SANTAI

Khamis, 29 Ogos 2013

1.4 juta Bangla: 'Anak di rumah mati kelaparan'

Hazayani Zakaria,


KUALA LUMPUR: Keputusan kerajaan membenarkan 1.4 juta pekerja Bangladesh dibawa masuk secara berperingkat ke negara menjelang awal tahun hadapan seperti 'kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan'.

Pengerusi Lajnah Buruh PAS Pusat, Anuar Tahir (gambar) berkata, tindakan kerajaan itu menggambarkan sikap kerajaan yang lebih mengutamakan pekerja asing berbanding pekerja tempatan.

"Lajnah Buruh PAS membantah keras keputusan kerajaan ini kerana malang kepada pekerja Malaysia apabila lebih mempercayai warga bangladesh berbanding pekerja tempatan.

"Program ini tidak dapat menyelesaikan masalah ketiadaan pekerjaan dalam kalangan rakyat sendiri," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Menurut beliau juga, pekerja Bangladesh yang akan diberikan kad pengenalan khas itu dibimbangi akan disalahgunakan pihak tertentu bagi kepentingan mereka.

"Kita bimbang mereka yang mempunyai kad pengenalan khas ini akan dibenarkan mengundi pada pilihan raya akan datang," katanya.

Selain itu, beliau tidak menolak kemungkinan pengambilan pekerja Bangladesh itu merupakan satu helah majikan untuk menangguhkan pelaksanaan gaji minima.

"Tidak mustahil ini satu helah bagi syarikat swasta untuk menangguhkan pelaksanaan gaji minima kerana mereka fikir pekerja luar tida terlalu mementingkan gaji yang tinggi berbanding pekerja tempatan yang akan menuntut gaji minima antara RM900 hingga RM1,000," katanya lagi.

Justeru tegasnya, kerajaan khususnya Kementerian Dalam Negeri harus memikirkan semula keputusan tersebut bagi mengelakkan kebajikan pekerja tempatan terabai.

"PAS harap kerajaan fikir semula baik buruk keputusan ini sebelum sebarang insiden buruk terjadi kerana kemasukan beramai-ramai warga asing ke negara kita akan mengundang pelbagai masalah sosial seperti jenayah dan sebagainya," katanya.

Sebelum ini, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata kad pengenalan khas itu akan dilengkapi teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), biometrik, fungsi kad debit dan kad simpan nilai (seperti Touch & Go).

Menurutnya, kemasukan pekerja Bangladesh tersebut telah dipersetujui semasa Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menjadi Menteri Dalam Negeri untuk menyelesaikan masalah kekurangan pekerja dalam sektor perladangan dan perkhidmatan.

Tiada ulasan: