HALAMAN SANTAI

Rabu, 28 Ogos 2013

Wanita Sweden ‘pakat’ memakai tudung beramai-ramai………

BULETIN ONLINR

Para wanita Sweden telah menyerlahkan makna sebenar “persaudaraan” dengan memakai tudung untuk menunjukkan sokongan mereka terhadap wanita Islam menghadapi diskriminasi di negara itu.

Berikutan serangan ke atas seorang wanita Muslim hamil memakai tudung pada hari Sabtu 17 Ogos lalu, wanita Sweden telah menyiarkan gambar-gambar mereka memakai tudung di Twitter dan Instagram dengan hashtag # hijabuppropet atau # hijaboutcry.

Mereka telah mempamerkan gambar-gambar mereka dengan memakai tudung, dengan mesej sokongan dan persahabatan, sebagai menyatukan wanita untuk membantah ketidakadilan.

Mangsa wanita hamil itu memberitahu Sveriges televisyen, tudung beliau telah dicabut dari kepalanya oleh penyerang berkereta dan mencerca beliau secara lisan dan didera dengan perkataan berbaur perkauman, menyebabkan pengsan.

BSbBfqGCQAALqVk.jpg large

Serangan tersebut menyebabkan beliau pengsan dan dimasukkan ke hospital akibat gegaran pada lewat malam Jumaat.

Penganjur # hijabuppropet, Foujan Rouzbeh dan Nabila Abdul Fattah, menulis pendapatnya yang diterbitkan dalam akhbar Aftonbladet pada hari Ahad, menggesa Menteri Kehakiman Beatrice Tanya untuk mengambil tindakan untuk:

“memastikan bahawa wanita Islam Sweden yang dijamin hak keselamatan diri dan kebebasan beragama, tidak menjadi sasaran kepada serangan lisan dan fizikal. Selain itu, kami menuntut agar ahli-ahli politik yang bertanggungjawab mengambil tindakan aktif dan memberikan perhatian kepada dan melawan diskriminasi struktur yang menjejaskan wanita Islam. Kami percaya bahawa adalah alasan yang cukup di negara di mana bilangan jenayah dilaporkan kebencian terhadap umat Islam semakin meningkat – dan para wanita muslim mengikat tudung lebih ketat supaya ia tidak akan dicabut dan ditanggalkan – untuk Perdana Menteri dan ahli-ahli politik lain untuk mengambil tindakan untuk menghentikan perarakan fasisme”

Wanita Sweden bangkit untuk menyokong kempen dengan menyiarkan gambar bertudung, termasuk tokoh-tokoh politik terkenal dari ‘Green Party’ MP Åsa Romson, dari parti Demokrat Sosial Veronica Palm, dan pelawak dan hos TV Gina Dirawi.

Para wanita mencatatkan sebab-sebab mereka menunjukkan sokongan, bukanlah berpura-pura menjadi wanita Islam dengan bertudung selama seminggu.

“tetapi adalah satu tindakan sokongan kepada semua wanita, Islam atau tidak dan terutamanya untuk wanita yang telah diserang dan dipukul sehingga tidak sedarkan diri semata-mata kerana memakai hijab, di bandar saya sendiri …Stockholm,”tulis mereka.

Tiada ulasan: