HALAMAN SANTAI

Sabtu, 31 Ogos 2013

Tumpahan diesel di bawah kawalan , kata exco S'gor

MALAYSIA KINI


 
Tumpahan diesel yang telah menyebabkan gangguan bekalan air di sebahagian besar Selangor dan Kuala Lumpur adalah di bawah kawalan , kata Exco Selangor, Elizabeth Wong.

Dalam dalam satu kenyataan semalam, beliau berkata 'oil boom' telah pasang untuk mengawal tumpahan dan arahan pembersihan telahpun dikeluarkan

Setakat ini, katanya, punca pencemaran di bawah kawalan dan tumpahan minyak tidak lagi memasuki sungai dan banyak terkumpul dalam oil boom yang dipasang.

Menurutnya, kesan minyak di Sungai Selangor juga di paras minimum dan dijangka kembali normal pada kira-kira pukul 8 malam selepas kerja pembersihan itu selesai.

Berbeza dengan laporan Bernama mengenai sebuah lori tangki terbalik, Wong berkata, tumpahan minyak itu berpunca daripada sebuah pusat penyelenggaraan lori sampah di kawasan industri dekat Sungai Gong.

Premis tersebut, katanya, telah diarahkan oleh Jabatan Alam Sekitar menghentikan operasi dan juga tumpahan minyak daripada premis.

"Arahan pembersihan juga telah dikeluarkan kepada premis untuk dilaksanakan," kata Elizabeth.

Sementara itu, dalam Twitternya pada kira-kira jam 1 pagi ini, Elizabeth berkata, bekalan air sepatutnya pulih seperti biasa pada waktu pagi, tetapi tekanan air yang rendah dijangkakan dalam tempoh 24 hingga 48 jam.

Tiada ulasan: