HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Julai 2016

Segera buka semula siasatan 1MDB atau KP baru SPRM dilihat berkepentingan

MALAYSIA DATELINE
 
 
Pendedahan telah dibuat pihak DoJ kata Muhammad Syafiq AzmiPendedahan telah dibuat pihak DoJ kata Muhammad Syafiq Azmi


Ketua Pengarah SPRM yang baru dilantik, Datuk Dzulkifli Ahmad didesak untuk segera membuka kembali kertas siasatan berkenaan skandal 1MDB, jika tidak perlantikan beliau akan dilihat mewakili "kepentingan peribadi" pihak tertentu.

"Beliau juga perlu meyakinkan peguam negara Apandi Ali untuk membenarkan kes ini disiasat dan sekaligus membuka kertas pendakwaan kepada nama-nama yang terlibat seperti Riza Aziz, Jho Low dan "Malaysian Official 1" menurut pendedahan yang dibuat pihak DoJ," kata pengarah komunikasi pemuda Amanah Melaka, Muhammad Syafiq Azmi.

Jika ini tidak dapat dilakukan katanya, morang ramai akan beranggapan perlantikan Ketua Pengarah SPRM yang baru oleh pihak kerajaan ibarat "cuba menutup bangkai gajah dengan nyiru".

Datuk Dzulkifli bin Ahmad yang baru dilantik sebagai Ketua Pengarah SPRM yang baru menurut beliau adalah orang penting yang punya kaitan menguruskan isu 1MDB dari pejabat peguam negara.

"Beliau adalah ketua Pasukan Penguatkuasaan Pemulihan Hasil Negara(NRRET) yang diletakkan dibawah seliaan Peguam Negara.

"Pasukan ini telah ditugaskan untuk memulihkan hasil cukai dan aset negara serta mempunyai skop tugas termasuk siasatan keatas 1MDB.

"Pasukan yang diketuai Datuk Dzulkifli Ahmad juga turut dianggotai pihak Polis Di Raja Malaysia(PDRM), Lembaga Hasil Dalam Negari(LHDN), Bank Negara Malaysia(BNM) dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia," katanya,

Kemusykilan imbul katanya, bagaimana SPRM disingkirkan dari kumpulan siasatan ini.

"Ramai yang bimbang akan wujud konflik kerana seperti yang sedia maklum Pejabat Peguam Negara juga antara yang terkesan dengan tindakan yang diambil oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat(DoJ) baru-baru ini.

Seadang isu 1MDB kata beliau telah mendapat liputan yang meluas diperingkat antarabangsa.

"Dokumen setebal 136 muka surat yang didedahkan DoJ menyatakan dengan jelas siapa yang terlibat.

"Maka perlantikan ini juga boleh menimbulkan spekulasi dimana perlantikan individu yang mempunyai hubungan terus dengan peguam negara akan mempengaruhi keputusan SPRM selepas ini," katanya.

Tiada ulasan: