HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Julai 2016

Pentadbiran lemah jadi punca kualiti kebersihan di Selangor merosot

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
SUBANG: Kelemahan pemerintahan pakatan pembangkang di Selangor adalah punca utama kemerosotan kualiti kebersihan di negeri itu, kata Tan Sri Noh Omar hari ini.
 
Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan itu yang menyifatkan pakatan itu sebagai 'pakatan cacamarba' berkata, Selangor adalah antara negeri yang paling banyak sampah tidak dikutip, sekali gus merekodkan kes denggi yang tertinggi di Malaysia.
 
"Punca berlakunya masalah ini adalah kerana kerajaan Selangor menolak pemakaian Akta 672 di mana mengikut akta itu, kerajaan Persekutuan memperuntukan sebanyak RM2.2 billion setahun untuk membersihkan sampah-sarap.
 
"Bagaimanapun, peruntukan itu hanya diberikan kepada negeri yang menerima pakai akta tersebut dan Selangor tidak," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Karnival Keluarga Bahagia 2016 di Sekolah Menengah Kebangsaan Seafield di sini.
 
Akta 672 merujuk kepada Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007, bertujuan mengawal selia pengurusan sisa pepejal terkawal dan pembersihan awam bagi maksud menyenggarakan kebersihan yang sepatutnya dan bagi perkara yang bersampingan dengannya.
 
 

Tiada ulasan: