HALAMAN SANTAI

Selasa, 27 November 2012

PM dan Razak Baginda mungkin disepina – Peguam Scorpene

 Oleh Fazallah Pit

SINGAPURA : Daripada tujuh senarai saksi yang diberi Suaram, nama Datuk Seri Najib Razak dan Abdul Razak Baginda menjadi fokus utama untuk disepina, kata peguam Scorpene, Apoline Cagnat.

Beliau juga menegaskan tiada siapa termasuk Perdana Menteri Malaysia itu memiliki imuniti penuh dari sebarang pendakwaan atau sepina dalam kes berkenaan.

Bagaimanapun, Apoline tidak dapat memastikan tempoh sepina itu diberi kerana proses sedemikian mengambil masa tetapi tidak menolak kemungkinan kedua-dua individu itu bakal disepina.



Peguam itu juga sepanjang taklimat menyebut ‘Najib Razak’ sebanyak dua kali termasuk menyatakan Perdana Menteri itu adalah antara nama yang diberi tumpuan dalam senarai saksi cadangan.

Apoline adalah rakan sejawat kepada William Bourdon yang pernah dihalau kerajaan Malaysia sebelum ini.
Selain Najib dan Razak Baginda, mereka yang dalam senarai Suaram untuk disepina ialah Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi; bapa Altantuya, Dr Shaariibu Setev, penyiasat persendirian, Balasubramaniam dan seorang korporat, Lodin Wok Kamaruddin.

Taklimat itu yang sepatutnya diadakan di Parlimen Malaysia hari ini, ditukar lokasi ke Changi, Singapura berikutan halangan daripada kerajaan Malaysia.

Terdahulu, Apoline juga menyatakan rekod kes pembunuhan Altantuya juga akan diteliti Hakim Siasatan Mahkamah Perancis.

Tiada ulasan: