HALAMAN SANTAI

Khamis, 30 Jun 2016

Moratarium bauksit di Kuantan dilanjutkan

ANTARAPOS.COM

 
Post Pic 
PUTRAJAYA: Kabinet telah bersetuju tempoh moratarium terhadap aktiviti perlombongan bauksit di Kuantan, Pahang dilanjut selama dua bulan lagi sehingga 14 September depan.
 
Lanjutan moratarium kali ketiga itu dibuat selepas perbincangan antara Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar dan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob pada 24 Jun lalu.
 
Perbincangan itu merangkumi beberapa perkara yang memerlukan penyelesaian terutama dalam menyelesaikan isu pengosongan stokpil bauksit yang berada di luar Perlabuhan Kuantan iaitu di sekitar bandar Kuantan dan Bukit Goh.
 
Wan Junaidi berkata, jumlah bauksit dalam stokpil di luar Pelabuhan Kuantan dianggarkan sebanyak 5.4 juta tan.
 
Kata beliau, jumlah tersebut meliputi 1.3 juta tan dalam stokpil di kawasan Gebeng, 2.3 juta di kawasan lombong dan 1.8 juta tan di kawasan Felda.
 
“Bagi tujuan mengosongkan stokpil tersebut, kementerian telah mengeluarkan sebanyak 25 permit import (AP) khas dengan kuantiti yang diluluskan berjumlah 2.46 juta tan.
 
“Namun sehingga 1 Jun lalu, hanya sebanyak 187,438 tan sahaja yang dieksport sedangkan kapasiti pengendalian eksport bauksit di Pelabuhan Kuantan adalah 1.5 juta sebulan dan Pelabuhan Kemaman sebanyak 700,000 tan sebulan,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
 
Pada 8 April lalu, Kabinet bersetuju moratorium perlombongan bauksit di Kuantan, Pahang yang sepatutnya berakhir 15 April depan dlanjutkan untuk tempoh tiga bulan lagi bagi membolehkan stok simpanan bauksit sedia ada yang berjumlah hampir empat juta tan dapat dieksport ke luar negara.
 
 

Tiada ulasan: