HALAMAN SANTAI

Khamis, 30 Jun 2016

Tidak puasa: Jual makanan ikut tingkap

Tidak puasa: Jual makanan ikut tingkap
Anggota penguat kuasa merampas barangan jualan dan peralatan memasak semasa operasi dilakukan.


PASIR MAS - Kehadiran beberapa buah kereta yang di pakir di hadapan sebuah kedai kopi pada waktu pagi di bulan Ramadan di Kampung Gaung, Tendong menimbulkan tanda tanya dalam kalangan penduduk serta pengguna laluan berkenaan.

Persoalan itu akhirnya terlerai apabila, anggota penguatkuasa Majlis Daerah Pasir Mas (MDPM) dan Pejabat Agama Islam Jajahan Pasir Mas melakukan serbuan seterusnya mendapati premis berkenaan menjual makanan di luar waktu dibenarkan pada bulan Ramadan.

Menggunakan modus operandi menjual makanan melalui tingkap berjaya dihidu oleh anggota penguatkuasaan biarpun pemilik premis beranggapan tindakan itu mampu mengaburi mata.

Jika dilihat dari luar kedai kopi tersebut seperti tidak beroperasi tetapi pemiliknya menggunakan tingkap untuk melakukan urus niaga dengan pelanggan yang ponteng puasa.

Difahamkan kebanyakan pelanggan adalah terdiri dari golongan muda dan pelajar sekolah.

Yang Dipertua MDPM, Dr Che Hamat Che Muda berkata, serbuan tersebut dilakukan kira-kira jam 1.30 petang oleh 10 anggota penguatkuasa.

"Kejayaan ini adalah hasil maklumat orang awam dan intipan yang dilakukan oleh anggota penguat kuasa sebelum membuat serbuan," katanya.


Tiada ulasan: