HALAMAN SANTAI

Khamis, 30 Jun 2016

"Tambang Dibayar Balik, Tunggakan Gaji Tidak" - Pekerja Rayani Air

Oleh: IWAN SHU-ASWAD SHUAIB
 
 
Gambar fail Zulkalnain (tengah) pada sidang media, April lalu.
 
 
 
PETALING JAYA: Pekerja Rayani Air mempersoalkan tindakan majikan yang masih belum melunaskan tunggakan gaji mereka sedangkan bayaran balik tambang penumpang sudah mula dibuat sejak Isnin lalu. 

Wakil kakitangan Rayani Air, Zulkalnain Azdan berkata, syarikat penerbangan itu pada Isnin lalu membuat pengumuman mengenai bayaran balik tambang, yang dimuat naik di akaun rasmi Facebook Rayani Air.

“Bila syarikat mula atau meneruskan proses pembayaran balik tambang kepada penumpang, ini bermakna mereka mempunyai sumber kewangan bagi bayaran itu.

“Kenapa tidak syarikat melakukan perkara yang sama terhadap pekerja, dengan melunaskan tunggakan gaji kepada kakitangan syarikat yang ketika ini tiada sumber pendapatan tetap atau kerja lain selepas Rayani Air tidak lagi beroperasi,” katanya kepada mStar Online.

Bagaimanapun, pengumuman mengenai bayaran balik tambang yang dimuat naik di akaun rasmi Facebook Rayani Air telah ditarik balik, sehingga menimbulkan persoalan di kalangan pengguna laman sosial itu.

Tiada ulasan: