HALAMAN SANTAI

Isnin, 21 November 2016

Guna pengangkutan awam elak kemalangan jalan raya ATIRAH HASLI 21 November 2016 Guna pengangkutan awam elak kemalangan jalan raya SHAH ALAM - Penggunaan pengangkutan awam adalah salah satu cara untuk mengurangkan jumlah kemalangan dan kenderaan di jalan raya. Kata wakil Jabatan Kesihatan Kemasyarakatan, Fakulti Sains Perubatan dan Kesihatan Universiti Putra Malaysia, Prof Madya Dr Kulanthayan KC Mani, mana-mana negara yang menggunakan khidmat pengangkutan awam seperti tren, angka kematian dalam kemalangan jalan raya di negara tersebut akan menjadi rendah. "Masalah utama negara kita adalah bilangan penduduk dan bilangan kenderaan yang berdampak. "Bilangan penduduk 30 juta dan bilangan kenderaan kita ada 20 juta. Pertumbuhan penduduk hanya 2 peratus manakala pertumbuhan kenderaan sebanyak 6 peratus. "Ini menunjukkan rakyat Malaysia mempunyai lebih kurang dua kenderaan," katanya menerusi Wacana Sinar Harian Siri ke-43: ‘Pusara di Jalan Raya: Sampai Bila?' di sini, hari ini. Malaysia adalah antara negara yang mencatatkan indeks kematian akibat kemalangan jalan raya tertinggi di dunia tahun lepas. Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi pada 19 November lalu berkata, ini berikutan terdapat 2.55 kematian dicatatkan bagi setiap 10,000 kenderaan berdaftar di negara ini sepanjang tempoh itu. Beliau berkata angka itu dianggap tinggi berbanding negara maju seperti United Kingdom, Sweden dan Australia yang hanya merekodkan kurang daripada dua kematian bagi setiap 10,000 kenderaan berdaftar di negara berkenaan. [ARTIKEL BERKAITAN: Malaysia antara negara tertinggi kemalangan di dunia] Ujar Kulanthayan lagi, sekiranya pendidikan dan pencegahan boleh disasarkan terhadap kanak-kanak, angka kematian dalam kemalangan jalan raya mungkin boleh dikurangkan. "Sekiranya pendidikan kesedaran diberikan lebih awal, kanak-kanak akan lebih memahami bahaya dan sedar risiko kemalangan jalan raya. "Ini juga boleh memberi kesedaran kepada ibu bapa. Pendidikannya terhadap kanak-kanak, sasarannya adalah ibu bapa," katanya lagi


Guna pengangkutan awam elak kemalangan jalan raya


SHAH ALAM - Penggunaan pengangkutan awam adalah salah satu cara untuk mengurangkan jumlah kemalangan dan kenderaan di jalan raya.


Kata wakil Jabatan Kesihatan Kemasyarakatan, Fakulti Sains Perubatan dan Kesihatan Universiti Putra Malaysia, Prof Madya Dr Kulanthayan KC Mani, mana-mana negara yang menggunakan khidmat pengangkutan awam seperti tren, angka kematian dalam kemalangan jalan raya di negara tersebut akan menjadi rendah.

"Masalah utama negara kita adalah bilangan penduduk dan bilangan kenderaan yang berdampak.

"Bilangan penduduk 30 juta dan bilangan kenderaan kita ada 20 juta. Pertumbuhan penduduk hanya 2 peratus manakala pertumbuhan kenderaan sebanyak 6 peratus.

"Ini menunjukkan rakyat Malaysia mempunyai lebih kurang dua kenderaan," katanya menerusi Wacana Sinar Harian Siri ke-43: ‘Pusara di Jalan Raya: Sampai Bila?' di sini, hari ini.

Malaysia adalah antara negara yang mencatatkan indeks kematian akibat kemalangan jalan raya tertinggi di dunia tahun lepas.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi pada 19 November lalu berkata, ini berikutan terdapat 2.55 kematian dicatatkan bagi setiap 10,000 kenderaan berdaftar di negara ini sepanjang tempoh itu.

Beliau berkata angka itu dianggap tinggi berbanding negara maju seperti United Kingdom, Sweden dan Australia yang hanya merekodkan kurang daripada dua kematian bagi setiap 10,000 kenderaan berdaftar di negara berkenaan.

[ARTIKEL BERKAITAN: Malaysia antara negara tertinggi kemalangan di dunia]

Ujar Kulanthayan lagi, sekiranya pendidikan dan pencegahan boleh disasarkan terhadap kanak-kanak, angka kematian dalam kemalangan jalan raya mungkin boleh dikurangkan.

"Sekiranya pendidikan kesedaran diberikan lebih awal, kanak-kanak akan lebih memahami bahaya dan sedar risiko kemalangan jalan raya.

"Ini juga boleh memberi kesedaran kepada ibu bapa. Pendidikannya terhadap kanak-kanak, sasarannya adalah ibu bapa," katanya lagi

Tiada ulasan: