HALAMAN SANTAI

Rabu, 30 November 2016

Isu ‘blockade’ jadi mainan politik

ASLANI M



 

KOTA BHARU: Selain Orang Asal termasuk dari luar Kelantan yang dikenal pasti dalang sekatan laluan lori balak, pemimpin politik juga mengambil kesempatan mahu menjuarai isu tersebut.

Begitu juga aktivis parti sosialis, Parti Amanah Negara (PAN) dan sebuah NGO alam sekitar menyebar di laman sosial mereka mendesak Orang Asal yang ditahan polis dibebaskan.

Mereka mahu orang ramai menghantar sms atau Whatsap kepada Menteri Besar Ustaz Datuk Ahmad Yakob dan timbalannya Datuk Mohd Amar Abdullah kononnya sebagai tekanan kepada kerajaan Kelantan.

“Minta semua rakyat Malaysia yang mahu bantu 16 aktivis Orang Asal yang ditahan polis hari ini pakat call/mesej/whatsap kepada pemimpin Kelantan,” dipetik facebook milik aktivis PAN Kelantan.

Bagaimanapun mereka sebenarnya menyembunyikan isu sebenar, di mana Orang Asal terbabit melanggar Seksyen 32 Akta Perhutanan Negara 1984 (Pindaan 1993).

Jabatan Perhutanan sebelum ini mengeluarkan notis mengarah sekatan laluan lori balak dibuka dalam tempoh 14 hari bermula 6 November hingga 27 November lalu.

Sekatan di Simpang Petei dilakukan sejak akhir September lepas sehingga menyebabkan aktiviti pembalakan terpaksa dihentikan.

Begitu juga agensi kerajaan yang berkaitan tidak dapat memasuki kawasan tersebut.

Ketika hari akhir persidangan parlimen minggu lepas anggota parlimen PSM mahu membawa usul berkaitan isu Orang Asal di Gua Musang, namun ditolak Speaker Dewan Rakyat.

Malah sebelum ini PSM juga difahamkan membawa sekumpulan Orang Asal di Gua Musang mengadakan demontrasi di hadapan Kota Darulnaim.

Sedangkan tindakan blockade yang didalangi pihak luar tersebut tidak disenangi majoriti ketua-ketua masyarakat terbabit di Gua Musang.

Hari ini seramai 15 Orang Asal ditahan dalam operasi meroboh sekatan yang dibina mereka di Hutan Simpan Balah.

Operasi itu disertai 210 pegawai dan anggota termasuk Jabatan Perhutanan negeri, polis, Pasukan Gerakan Am (PGA), Angkatan Pertahanan Awam (APM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). – HARAKAHDAILY

Tiada ulasan: