HALAMAN SANTAI

Isnin, 21 November 2016

Putrajaya bentang RUU henti penukaran agama Islam sebelah pihak

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Putrajaya hari ini membentangkan pindaan terhadap Akta Membaharui Undang-undang (Perkahwinan dan Perceraian) yang akan menghentikan perbuatan menukar agama kanak-kanak sebelah pihak.
 
Cadangan pindaan itu dibentangkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said bagi bacaan pertama di bawah akta itu.
 
Perkara utama dalam cadangan pindaan itu ialah ia akan diguna bagi mana-mana kes yang masih tertangguh di mahkamah di bawah akta itu.
 
Pindaan itu secara khusus menyatakan perlunya kedua-dua pihak dalam perkahwinan sivil memberikan kebenaran untuk anak mereka ditukar agama kepada Islam.
 
Maka, enakmen itu mencabar penghakiman mahkamah terdahulu yang perkataan “ibu bapa” dalam undang-undang sedia ada boleh membawa maksud hanya kebenaran salah seorang saja diperlukan.
 
Cadangan pindaan itu juga menetapkan kanak-kanak berkenaan akan kekal dalam agama ibu bapanya pada waktu perkahwinan mereka, jika salah seorang daripada pasangan itu kemudiannya memeluk Islam.
 
Bagaimanapun, apabila kanak-kanak itu berusia 18 tahun, mereka dibenarkan memilih agama sendiri.
 
Penukaran agama sebelah pihak menjadi topik hangat selepas 2 wanita Hindu, M Indira Gandhi dan S Deepa terbabit dalam perkelahian hak penjagaan anak antara agama selepas bekas suami memeluk Islam dan menukar agama anak mereka.
 
Cadangan pindaan itu juga menyatakan jika kedua-dua pihak dalam perkahwinan itu berbeza agama sebelum salah seorang daripadanya memeluk Islam, anak mereka boleh memilih agama mana yang hendak diamalkan.
 
Selain isu penukaran agama anak sebelah pihak, rang undang-undang (RUU) itu juga menangani isu aset jika mualaf berkenaan meninggal dunia sebelum pasangan mereka yang masih bukan Islam.
 
Menurut RUU itu, jika mualaf meninggal dunia sebelum pasangan mereka yang bukan beragama Islam, harta sepencarian akan diagihkan oleh mahkamah kepada pihak berkepentingan.
 
Mahkamah sivil juga berhak melihat tahap pengagihan yang dibuat berkepentingan dalam bentuk wang dan hartanah, atau usaha yang dibuat dalam pemilikan harta sepencarian itu atau bayaran dalam perbelanjaan

Tiada ulasan: