HALAMAN SANTAI

Rabu, 30 November 2016

Wanita Umno tolak calon ‘payung terjun’


Noor Hasita Mat Isa
Noor Hasita Mat Isa. - Foto Bernama


KUALA LUMPUR - Wanita Umno menolak calon ‘payung terjun’ pilihan Umno untuk bertanding pada pilihanraya (PRU) akan datang.

Ketua Wanita Umno Bahagian Kuala Kedah, Datin Noor Hasita Mat Isa berkata, terdapat ramai tokoh yang layak dipilih sebagai calon dikalangan pemimpin diperingkat bahagian dan cawangan.

“Menjelang PRU 14, kita lihat banyak perkara berlaku apabila ada individu-individu dari kalangan Umno sendiri ada yang mengaku orang diarahkan oleh Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan sebagainya turun ke kawasan dan mengakui mereka adalah calon yang telah dipilih.

“Kami di sini mahu menegaskan bahawa Wanita Umno menolak calon payung terjun kerana kita yakin masih ramai di kalangan kita termasuklah Ketua Bahagian, Bendahari, Ketua Puteri termasuklah Ketua-ketua Wanita sendiri dan ketua bahagian lain yang layak untuk dipilih sebagai calon,” katanya ketika mewakili Kedah sebagai pembahas usul politik di Persidangan Wanita Umno sempena Perhimpunan Agung Umno 2016 hari ini.

Beliau berkata, dalam proses pemilihan calon, kriteria kesetiaan terhadap parti perlu ditekankan untuk memperkukuhkan lagi institusi Umno.

“Dalam situasi sekarang, kita tahu pucuk pimpinan sedang memerhati calon-calon yang sesuai untuk bertanding di PRU. Jadi saya minta kalau boleh selain kriteria-kriteria yang ditetapkan, saya mahu parti menekankan calon yang setia kepada parti kerana mereka inilah yang akan menguatkan parti.

“Saya seru kepada semua ahli Umno terutamanya Wanita untuk meningkatkan solidariti dan perpaduan dalam Umno. Pada masa sama juga, kita perlu tingkatkan prestasi kerja untuk menang bergaya pada PRU akan datang,” katanya lagi.


Tiada ulasan: