KUALA LUMPUR: Sebuah syarikat yang diberikan kontrak bernilai RM507.77
juta untuk kerja pengorekan di terusan dasar laut dilantik tanpa
kelulusan Kabinet, menurut Laporan Ketua Audit Negara 2015 siri kedua
yang dibentangkan hari ini.
Dalam laporan itu, Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang menyatakan
kerajaan menandatangani perjanjian konsesi eksklusif dengan Malaysian
Maritime & Dredging Corporation Sdn. Bhd. (MMDC) pada Oktober 2005.
Kerja pengorekan itu membabitkan aktiviti mendalamkan dan melebarkan
bagi tujuan menyelesaikan masalah seperti terusan sempit untuk
memastikan keselamatan kapal dagang yang belayar menerusi perairan
Malaysia.
“Tempoh perjanjian itu ialah 15 tahun dari 19 Oktober 2005 hingga 18
Oktober 2020. Setakat pada Disember 2015, kontrak bernilai RM507.77 juta
itu diberikan kepada MMDC oleh Kementerian Pengangkutan,” katanya.
Bagaimanapun, laporan audit itu mendapati pelantikan MMDC bagi kerja
pengorekan dibuat tanpa justifikasi yang betul kerana ia baru
diperbadankan dan tanpa kelulusan Kabinet.
Ia juga menyatakan kapal yang dibekalkan dan jentera sudah lama dan berada dalam keadaan teruk serta selalu rosak.
“Ini menunjukkan komitmen MMDC tidak memuaskan,” kata laporan itu.
Laporan itu juga menyatakan penggunaan kapal asing tidak selaras dengan
objektif Perjanjian Konsesi itu untuk memastikan MMDC menggunakan
peralatan tempatan sepenuhnya.
Ia juga menyatakan MMDC mengutamakan kerja pengorekan di kawasan cetek berbanding di kawasan kritikal.
Ambrin berkata kerajaan membelanjakan kira-kira RM5.77 juta ketika
kontrak untuk projek Terusan Sungai Bagan itu ditamatkan secara
persetujuan bersama. Meskipun membelanjakan wang sebanyak itu, objektif
projek itu tidak tercapai.
Dalam syornya, ketua audit mendesak Kementerian Pengangkutan mematuhi
arahan Kementerian Kewangan dengan menyerahkan Kertas Kabinet
mengandungi pelantikan konsesi pengorekan.
Ketua audit juga mendesak Kementerian Pengangkutan dan Jabatan Marin,
yang terletak di bawah kementerian itu untuk mengenakan kadar
berdasarkan kepada kedalaman kritikan dan kerumitan berbanding kadar
sama bagi setiap blok pengorekan.
Katanya, Jabatan Marin perlu memastikan MMDC menggunakan kapal
bersesuaian untuk kerja mengorek bagi mengelak kekerapan kerosakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan