HALAMAN SANTAI

Rabu, 30 November 2016

Lanjutkan umur bersara hakim, kata Rais Yatim

 
Pada usia 70 tahun, hakim mungkin tidak mempunyai lonjakan adrenalin sebagaimana individu lebih muda tetapi memiliki ketangkasan, kebijaksanaan dan kuasa minda lebih baik, kata Rais Yatim.


Rais-Yatim_law_600


PUTRAJAYA: Bekas menteri undang-undang Datuk Seri Rais Yatim hari ini mencadangkan umur persaraan hakim di Malaysia dilanjutkan seperti dilakukan di negara lain.

“Mengapa umur 66 dan bukannya 70 atau 75 tahun? Saya ada seorang perdana menteri bersemangat yang bersara apabila mencecah umur 77 tahun.”

Penasihat kepada kerajaan mengenai perkara berhubung sosial dan budaya jelas merujuk kepada Tun Dr Mahathir Mohamed, yang kini berusia 91 tahun, menubuhkan sebuah parti politik baru.

Rais berkata demikian pada majlis pelancaran buku “Badan Kehakiman Malaysia” di sini. Ia dilancarkan Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria.

Rais, yang berkhidmat dalam kabinet Dr Mahathir, berkata bekas perdana menteri itu masih pakar strategi hebat dan ahli politik tahan lasak.

Beliau berkata, sementara perdana menteri boleh memegang jawatan sehingga mencecah usia 70-an, seorang hakim hanya dibenarkan untuk berkhidmat sehingga umur 66.

“Jika minda dan badan perdana menteri berada dalam keadaan baik, dan parti menyokong beliau, tempoh perkhidmatan beliau menjadi subjektif.

“Saya percaya hakim tertinggi perlu sekurang-kurangnya dibenarkan berkhidmat sehingga berumur 70 tahun.”

Rais berkata hakim yang bersara pada usia 70 di United Kingdom dan Australia dan di antara 70 hingga 75 tahun di negara Asean.

Tidak ada umur persaraan ditetapkan bagi hakim Mahkamah Agung Amerika Syarikat.

Rais, yang terlatih dalam bidang undang-undang, berkata pada usia 70, hakim mungkin tidak mempunyai adrenalin mendadak daripada individu lebih muda, tetapi “ia berkaitan ketangkasan, kebijaksanaan dan kuasa minda yang dimahukan”.

Untuk melanjutkan tempoh perkhidmatan hakim, Ariffin berkata Perlembagaan Persekutuan perlu dipinda.
“Anda memerlukan majoriti 2/3 untuk pindaan di Parlimen. Saya pasti semua orang akan bersetuju dan pembangkang juga tidak boleh menentangnya. ”

“Badan Kehakiman Malaysia” adalah hasil daripada kerjasama antara bekas ketua hakim negara Tun Zaki Azmi dan Jurnal Undang-undang Semasa.

Tiada ulasan: