HALAMAN SANTAI

Rabu, 29 Julai 2020

Kenapa kerajaan terus layan tuntutan komunis?

Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah


Berbuih mulut cakap hal UEC, kerajaan terus main tarik tali

SEBELUM ini, saya telah banyak menulis pasal UEC. Terbaharu, termasuk yang bertajuk mengiktiraf UEC sama seperti mengiktiraf komunis. Begitu juga desakan dan tulisan orang (NGO) lain.

Peliknya, kenapa kerajaan terus melayan tuntutan UEC sedangkan ia langsung tidak layak berbuat demikian.

Setiap kali kepimpinan kerajaan bertukar, persatuan pendidikan ultra kiasu komunis ini tidak pernah culas untuk berjumpa dengan PM bagi memastikan tuntutan mereka tercapai.

Agenda utama mereka adalah desak kerajaan mengiktiraf Sijil Pendidikan Bersepadu atau UEC, Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC). Mereka akan guna apa jua cara. Tidak pernah putus.

Kita menjadi hairan, kenapa kerajaan perlu mendengar dan melayan mereka terus menerus. Apakah manfaat yang akan diperolehi? Kecualilah jika PH masih memerintah. Nak kata dapat tambah undi tidak juga. Mereka tetap mengundi parti ultra kiasu.

Dalam kata lain, tidak dilayan pun mereka menang, dilayan lagi menang. Jika iktiraf, itulah kejayaan paling besar.

Saya ulang dan ulang sekali lagi, kenapa UEC tidak boleh diiktiraf?

Pertama, sejak dahulu lagi, kerajaan sudah memberi pilihan kepada pertubuhan komunis ini, sama ada kekal berada dalam Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJKC) atau berpisah. Tetapi kumpulan komunis ini memilih untuk berpisah. Tidak mahu menyertai SMJKC yang diberi bantuan oleh kerajaan. Kenapa kerajaan tidak mahu memahami? Nasib baik PH telah jatuh, jika tidak, pasti sudah diiktiraf.

Untuk makluman, SMPC tidak pernah mahu berada dalam sistem dan dasar pendidikan kebangsaan. SPMC, yang mengeluarkan sijil UEC pernah menolak tawaran kerajaan untuk menyertai sistem pendidikan negara pada 1962. Mereka tetap berdegil dan keras kepala, mahu menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar di peringkat menengah, yang tidak pernah wujud di dunia lain.

Kita hormati keputusan mereka menolak masuk ke dalam sistem pendidikan negara kerana itu adalah hak dia mungkin dalam demokrasi. Dia memilih untuk beroperasi sebagai sekolah swasta secina-cinanya. Tetapi kenapa sekarang, kumpulan komunis ini mahu menuntut kerajaan mengiktiraf sijil UEC dalam keadaan terpisah dengan sistem pendidikan negara.

Tidak cukup dengan itu, mereka begitu berani meletakkan syarat, seperti mahukan kemasukan peringkat Universiti Awam, seterusnya diterima dalam perkhidmatan awam.

Sebegitu banyak Universiti Swasta ultra kiasu, seperti Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman, Universiti Tunku Abdul Rahman, Universiti Wawasan, kenapa Universiti Awam juga yang menjadi tuntutan mereka. Apa tujuan di sebalik untuk masuk ke Universiti Awam dan Perkhidmatan Awam.

Jika kerajaan menerima, kerajaan langsung tidak berlaku adil terhadap lepasan SPM dan STPM yang berada dalam sistem pendidikan negara sejak dari awal. Berbanding UEC yang hanya mahu menyertai terus di peringkat pengajian tinggi sahaja. Dalam kata lain, daripada kecil, mereka menjadi secina-cinanya, tiba-tiba bila sudah besar, mahu ambil kesempatan? Licik sungguh. Malangnya, kita terus buta.

Ketiga, SMPC ternyata bertentangan dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Sukatan pelajaran ditentukan oleh mereka sendiri. Begitu juga dengan Lembaga peperiksaan. Pendek kata, daripada A sampai Z, mereka yang tentukan pendidikan mereka, tanpa mahu berada dalam sistem. Usah dipedulikan alasan ultra kiasu ini, UEC diiktiraf oleh universiti seluruh dunia. Biarkan mereka pergi ke universiti yang mengiktirafnya. Kita tidak perlu terpengaruh.

Keempat, jika kerajaan menerima UEC, kerajaan langsung tidak berlaku adil kepada arus Pendidikan kebangsaan yang berada dalam arus perdana, termasuk SMJKC. Semua sekolah terpaksa patuh kepada semua arahan kerajaan termasuk sekolah agama, tiba-tiba sekolah yang terkeluar daripada arus perdana, yang bersifat komunis, mahu diberi pengiktirafan.

Kelima, lebih baik kerajaan lebih fokus untuk membela dan meningkatkan kemudahan dan prasarana sekolah-sekolah aliran kebangsaan di Sabah dan Sarawak. Mereka lebih layak untuk mendapat semua ikemudahan berbanding dengan komunis ini.

Tersangat pelik, mereka pilih untuk tidak bersama arus Pendidikan kebangsaan, mereka memilih untuk berpisah dengan sistem yang ada, mereka tidak pernah mahu patuh dengan arahan kerajaan, sistem peperiksaan mereka ditentukan oleh mereka sendiri, tiba-tiba mereka mahu kerajaan tunduk kepada desakan untuk diiktiraf. Jadi, jika kita melayan, makna kita mahu mengiktiraf. Ini suatu pengkhianatan.

Jika UEC mahu ianya diiktiraf, maka ia mesti patuh kepada semua kehendak kerajaan. Mengguna pakai sukatan pelajaran sama seperti di sekolah kebangsaan dan menengah biasa. Menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam pengajaran dan pembelajaran harian di sekolah kerajaan bukannya mengikut acuan sendiri.

SPMC mesti mengambil peperiksaan SPM dan STPM sepenuhnya. Bukan hanya separuh atau mata pelajaran tertentu sahaja sepertia hanya mahu lulus Bahasa Melayu dan Sejarah sahaja. Mana ada sistem cacamarba seperti ini. Dah jadi macam kartun.

Jika kerajaan meletakkan syarat lepasan UEC wajib lulus bahasa Melayu untuk kemasukan ke Universiti Awam, maka kerajaan tidak pernah berlaku adil kepada lepasan SPM dan STPM lain. Ini tidak termasuk lagi sekolah-sekolah agama yang berada dalam sistem tetapi seperti hidup segan mati tak mahu. ISMA WEB.

Tiada ulasan: