HALAMAN SANTAI

Jumaat, 31 Oktober 2008

Bapa Altantuya kecewa tapi terima keputusan...

MALAYSIA KINI


Dr Shaariibuu Setev, bapa wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu, kecewa dengan keputusan Mahkamah Tinggi yang membebaskan penganalisis Abdul Razak Abdullah Baginda daripada pertuduhan bersubahat membunuh anaknya.

Bagaimanapun, Shaariibuu berkata beliau dan anggota keluarganya menerima keputusan berkenaan kerana hakim, yang membuat keputusan itu, telah mempertimbangkan semua alasan dan keterangan yang dikemukakan kepada mahkamah.

Beliau turut bertanya mengapa Abdul Razak, yang mengenali anak perempuannya dibebaskan tetapi dua anggota polis yang tidak dikenali anaknya, diperintah membela diri, demikian menurut laporan Bernama.

Ditanya wartawan sama ada beliau menjangkakan Abdul Razak akan dibebaskan, Shaariibuu berkata beliau sangat kesal dengan nasib yang menimpa anaknya dan menyangka anaknya akan mendapat keadilan di Malaysia.

Mengenai sama ada keputusan Mahkamah Tinggi itu akan memberi kesan kepada sistem kehakiman di Malaysia, beliau berkata dunia mengikuti perkembangan kes anaknya dan beliau percaya keputusan itu, sedikit sebanyak, akan memberi kesan kepada kehakiman Malaysia.

Shaariibuu berkata beliau enggan mengulas banyak mengenai keputusan berkenaan kerana tidak mahu campur tangan dalam kehakiman Malaysia, tetapi akan berunding dengan peguamnya berhubung tindakan selanjutnya.

Beliau bercakap kepada wartawan dalam bahasa Mongolia, yang diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris oleh setiusaha kedua Kedutaan Mongolia di Thailand, Siizkhuu Sainbileg.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zaki Md Yasin hari ini membebas dan melepaskan Abdul Razak tanpa dipanggil membela diri terhadap pertuduhan bersubahat membunuh wanita Mongolia itu.

Tindakan lanjut

Namun dua anggota polis yang menghadapi pertuduhan membunuh Altantuya, diperintah membela diri. Mahkamah menetapkan 10 November ini bagi Cif Inspektor Azilah Hadri, 32, dan Koperal Sirul Azhar Umar, 36, daripada Unit Tindakan Khas (UTK), untuk membela diri.

Azilah dan Sirul Azhar menghadapi pertuduhan membunuh Altantuya, 28, di satu lokasi antara lot 12843 dan lot 16735 di Mukim Bukit Raja di Shah Alam antara 10 malam, 19 Oktober dan 1 pagi 20 Oktober 2006.

Abdul Razak, 48, pengarah eksekutif Pusat Penyelidikan Strategik Malaysia, dituduh bersubahat dalam pembunuhan Altantuya, di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur antara 9.54 pagi 18 Oktober dan 9.45 pagi 19 Oktober 2006.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dikenakan hukuman mati mandatori.

Peguam Karpal Singh, yang menjadi peguam pemerhati bagi keluarga Altantuya, semasa ditanya mengenai tindakan selanjutnya selepas keputusan pembebasan Abdul Razak, berkata beliau akan menulis surat ke Jabatan Peguam Negara memohon pendakwaan memfailkan rayuan terhadap keputusan itu.

Katanya pembebasan Abdul Razak belum muktamad kerana pendakwaan boleh memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.

Sementara itu, Timbalan Pendakwaraya Tun Abdul Majid Tun Hamzah, yang mengetuai barisan pendakwaan, beliau akan berbincang dengan Peguam Negara sama ada mengemukakan rayuan terhadap pembebasan Abdul Razak.

Tun Abdul Majid berkata pendakwaan akan mempertimbangkan untuk memfailkan rayuan selepas meneliti penghakiman.

"Kami mempunyai 14 hari untuk memfailkan rayuan tetapi kami perlu menunggu arahan Peguam Negara," katanya, sambil menambah kata bahawa pihak pendakwaan telah melaksanakan tugas secara teliti bagi membuktikan kes.

Tiada ulasan: