HALAMAN SANTAI

Rabu, 29 Oktober 2008

Dun Selangor: Demonstrasi tidak takutkan pelabur asing

Saidah Hairan


SHAH ALAM - Isu demonstrasi mencetuskan sedikit pertengkaran antara exco kerajaan dengan Adun pembangkang dalam sesi soal jawab lisan berhubung kawasan industri yang kompetatif untuk pelabur di negeri Selangor.

Tuduh menuduh antara exco kerajaan, Teresa Kok dengan Dato' Mohamad Satim Diman (BN-Seri Serdang) menyebabkan Speaker memutuskan kedua-dua parti Pakatan Rakyat dan BN membuat demonstrasi.

Dalam soalan tambahan, Mohamad Satim mendakwa demonstrasi selama in menimbulkan kesan ke atas pelabur-pelabur yang hendak datang ke negeri Selangor atau Malaysia.

Beliau mempersoalkan adakah demonstrasi yang sering berlaku di negeri Selangor boleh menimbulkan kerisauan pelabur-pelabur hendak datang ke negeri itu.

Sehubungan itu, exco kerajaan negeri Teresa Kok mengatakan Seri Serdang (Mohamad Satim) seolah-olah melupakan bahawa partinya (Umno) sering mengadakan demonstrasi di hadapan bangunan SUK sejak kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran.

"Itukan kalau yang buat demonstrasi tapi yang buat perhimpunan di stadium sana, di stadium sini, di jalan sana di jalan sini. Terjadi pula perkara di luar dugaa seperti konsert," celah Mohd Satim.

Sehubungan itu Teresa menjelaskan, Pakatan Rakyat hendak membantah tentang kenaikan harga minyak dan demonstrasi itu dibuat dalam stadium dan mendapat permit.

Katanya, perkara itu langsung tidak menakutkan pelaburan asing untuk datang ke negeri Selangor.

Beliau berkata, banyak rakyat negara maju melakukan demonstrasi tetapi negara mereka tetap stabil.

"Saya rasa ini satu hak manusia untuk berkumpul dengan membentangkan permintaan mereka jadi saya tak rasa ini akan menakutkan pelaburan tetapi yang menakutkan pelabur adalah penahanan ISA.

"Pelabur takut, mereka tak sangka ini boleh berlaku di negara yang kelihatan stabil dan aman seperti Malaysia," tegasnya. - lanh _

Tiada ulasan: