HALAMAN SANTAI

Ahad, 30 Mei 2010

Anwar: PKR masuki gelombang baru perjuangan



Dr Wan Azizah Wan Ismail bersalam dengan Anwar Ibrahim selepas selesai menyampaikan ucapan penggulungan. - Gambar Jack Ooi

KOTA BARU — Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menjadi punca kepada kemunculan Parti Keadilan Rakyat 12 tahun lalu berkata, parti itu kini memasuki gelombang baru perjuangan selepas keluarnya sejumlah wakil rakyat sejak awal 2009.

Penasihat PKR itu berkata, proses pembersihan yang dialami parti itu membolehkannya melangkah ke arah bab baru dalam meneruskan perjuangan dan dasarnya.

“Kalau orang kata sudahkah, sudah habiskah, saya berkata sudah habis bab ini,” katanya.

Bagaimanapun kenyataan itu disusuli dengan dakwaan beliau bahawa “tetapi belum tentu sudah habis sebab sekarang RM2 juta, ia boleh naik RM5 juta dan RM50 juta, dia ada duit.”

Anwar berkata demikian ketika berucap pada sesi penggulungan Kongres Nasional Keenam PKR di sini hari ini.

Anwar yang juga Ketua Umum Pakatan Rakyat berkata, pelbagai pihak telah berulang kali mengatakan bahawa riwayat beliau dan PKR sudah berakhir sejak 12 tahun lalu.

“Kalau ikut dia bahawa tamat riwayat Anwar, sudah habis 12 tahun yang lalu. Kalau kata tamat riwayat Parti Keadilan, sudah tamat sudah.

“Padsa tahun 2008, pemimpin Umno mengatakan bahawa kalau pun menang, paling maksimum satu kerusi sahaja di Permatang Pauh.

“Ya, itu sebelum pilihan raya tahun 2008,” kata beliau.

PKR dahulu dikenali sebagai Parti Keadilan Nasional.

Ia berhadapan dengan analisis dan dakwaan pelbagai pihak bahawa tindakan seramai 10 wakil rakyat PKR keluar parti sejak awal 2009 akan membawa kepada berakhirnya perjuangan komponen Pakatan Rakyat itu.

Selain wakil rakyat PKR juga berhadapan dengan keluarnya sejumlah kecil pemimpin bahagian dan cawangan serta ahli-ahli parti.

Tiada ulasan: