HALAMAN SANTAI

Isnin, 31 Mei 2010

Melayu Dan Komuniti Felda Mesti Berubah


http://www.buletinonline.net/images/stories/berita26/P1010356.JPGMelayu mesti berani berubah atau kita akan rebah. Kalau budaya tak apa dan biarlah apa nak jadi asalkan 'tak kena kepala kita' menjadi amalan dan prinsip hidup, lambat laun kita akan menjadi pengemis di tanah air sendiri.
Bangsa lain telah menunjukkan keberanian dan kesungguhan untuk melakukan perubahan serta menuntut hak mereka.

Diimbas kembali bagaimana masyarakat India di Kampung Buah Pala berjuang bermatian mempertahankan hak mereka walaupun perintah perobohan telah dikeluarkan oleh mahkamah.

Akhirnya mereka mendapat ganti rugi kediaman bernilai RM250,00 untuk setiap keluarga, sedangkan setinggan Melayu yang diusir dan kediaman mereka dirobohkan hanya mendapat gantirugi RM18,000.

Di manakah maruah kita orang melayu sedangkan para setinggan ini hakikatnya adalah pekerja kontrak dan buruh yang telah mencurahkan keringat membangunkan bandaraya serta ibu kota.

Mereka dijanjikan akan mendapat hak milik tapak kediaman tetapi akhirnya dihalau dalam keadaan hina dengan bayaran pampasan yang cukup memalukan berbandingkan dengan apa yang diperolehi masyarakat India penghuni setinggan Kampung Buah Pala.

Penurunan peratusan sokongan pengundi Cina di Hulu Selangor kepada BN dari kira-kira 38% semasa pilihanraya umum 2008 kepada hanya kira-kira 27% semasa PRK baru-baru ini.

Disusuli dengan kecundangnya BN di dalam PRK Sibu mengambarkan pola pemikiran masyarakat Tionghua dan kecenderungan mereka yang sangat mencemaskan BN.

Kesempatan bertemu dengan masyarakat peneroka Felda di Bandar Baru Cheneh semalam, adalahj sangat berhasrga.

Bersama-sama Saudara Mazlan Aliman, AJK Pas Pusat yang juga Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) dalam program ceramah umum yang turut dihadiri Abang Wei, Yang Dipertua Pas Kawasan Kemaman kami gunakan untuk merungkai beberapa isu terkini yang menyentuh kepentingan rakyat secara langsung.

Di samping undi pos, Felda dengan kapasiti 100% pengundi melayu Islam adalah talian hayat terakhir UMNO-BN dalam meneruskan legasi penguasaan politik mereka.

Felda yang diasaskan pada 1 Julai 1956 telah berusia 56 tahun ditubuhkan hasil dari semangat DEB untuk membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat di negara ini.

Walaupun peneroka dibelengu dengan pelbagai masalah yang menjerat penghidupan mereka sehingga terpaksa diwarisi oleh generasi kedua Felda seperti isu Group Settlement Act 1960 (GSA), Tabung Tanam Semula, komplot pengurusan Felda menganiayai peneroka serta isu Geran Hak Milik tetapi Felda masih kekal menjadi kubu kuat UMNO-BN.

Dengan kira-kira 60 kawasan parlimen di seluruh negara bergantung dengan undi peneroka Felda yang boleh menjadi faktor penentu kemenangan atau kekalahan, jelas Felda masih merupakan talian hayat yang ampuh bagi UMNO-BN.

Sudah lebih 50 tahun, Felda menggunakan Akta GSA sebagai senjata paling ampuh mencengkam kehidupan dan menyekat kebebasan bersuara para peneroka.

Di bawah GSA, Felda bertindak sebagai agen pengurusan yang berkuasa di bawah Ordinan Pembangunan Tanah 1956 yang menyelenggara kebun peneroka dan diikat dengan perjanjian tertentu. Selama ini peneroka diperdayakan dengan gambaran Felda menguasai segala-galanya menerusi akta ini.

Mereka menjadi pak turut yang akan patuh segala arahan Felda. Bukan sahaja akur menyelenggara kebun tetapi taat membayar hutang piutang berapa pun jumlahnya. Siapa yang cuba melawan; digertak, diancam dan disingkirkan daripada Felda.

Natijahnya sebagai tuan tanah, para peneroka dengan segala perit jerih mengusahakan tanah 10 ekar untuk dimajukan, kesudahannya mereka menjadi hamba di tanah sendiri, hasilnya diniagakan para kroni yang semuanya sendawa kenyang atas keringat dan air mata bangsa sendiri.

Masakan tidak! kerana Felda menjanjikan nilai projek bernilai berbilion ringgit setiap tahun...

Tiada ulasan: