HALAMAN SANTAI

Ahad, 30 Mei 2010

Keengganan Gadis Terlanjur Guna Prasarana Yang Disediakan Dikesali

BERNAMA

PETALING JAYA: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Jalil kesal dengan sikap sesetengah pihak terutamanya gadis terlanjur yang tidak memanfaatkan prasarana yang disediakan oleh kerajaan tetapi mengambil jalan mudah dengan membuang bayi.

"Kita telah sediakan prasarana untuk bantu mereka (gadis terlanjur) menerusi 55 institusi kebajikan, 104 pejabat kebajikan daerah dan 53 klinik LPPKN.

"Kerajaan telah belanja berjuta-juta ringgit untuk membinanya tapi kalau ia tidak digunakan, amatlah rugi," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Pusat Perlindungan Bayi dan Anak Yatim, OrphanCARE di sini hari ini yang disempurnakan oleh Sultanah Pahang Sultanah Kalsom.

Baginda yang juga penaung pusat tersebut, berkenan menghulurkan sumbangan RM10,000 kepada OrphanCARE manakala Shahrizat menyerahkan sumbangan RM100,000 bagi pihak kerajaan.

OrphanCARE adalah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang bermatlamat memberi kasih sayang dan perlindungan kepada anak yatim serta bayi terbiar di negara ini.

Terdahulu ketika berucap, Shahrizat berkata kementerian berpendirian bahawa seseorang anak itu perlu berada bersama sebuah keluarga dan penempatan anak yatim di rumah anak yatim seharusnya menjadi pilihan terakhir.

Beliau berkata kementerian turut menggalakkan rumah anak yatim supaya menawarkan anak yatim yang layak untuk diambil sebagai anak angkat dalam usaha mengurangkan jumlah rumah anak yatim di negara ini.

Sementara itu, Sultanah Kalsom pula memuji anggota OrphanCARE berikutan usaha tanpa jemu mereka mengendalikan rumah anak yatim itu dan mencari keluarga angkat, termasuk bagi 14 kanak-kanak baru-baru ini.

Tiada ulasan: