HALAMAN SANTAI

Isnin, 31 Mei 2010

Keluar Parti Ibarat ‘Pelacur Politik’ – Azmin


IMG_2448 Kongres Nasional PKR Keenam

Oleh Fazy Sahir


KOTA BHARU: Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Mohamed Azmin Ali melabelkan mereka yang meninggalkan parti dan kemudiannya membuat tohmahan keras terhadap parti itu sebagai ‘pelacur politik’.

Tanpa menuding jari kepada sesiapa namun ia difahami oleh perwakilan, Ahli Parlimen Gombak itu menyifatkan golongan pembelot itu sebagai bukan pejuang tulen.

Beliau berpendapat golongan pembelot tersebut tidak layak digelar anak didik pejuang reformasi, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Azmin turut mengingatkan bahawa bukan semua perwakilan yang lahir daripada gelombang reformasi adalah pejuang tulen.

"Baru satu tahun sudah berlagak nak berjuang…bila rakyat bertempur tahun 1998 pelacur inilah yang lari dulu daripada negara kerana tidak berani berdepan dengan kezaliman Barisan Nasional," katanya ketika berucap di Kongres Nasional PKR kali keenam di sini, semalam.

Beliau turut menyatakan kekesalan terhadap sesetengah individu yang mengaku sebagai anak didik Anwar namun akhirnya membelot perjuangan rakyat.

"Mereka mengaku menjadi anak didik Anwar semata-mata pernah ada hubungan rapat dengan beliau (Anwar) dalam tempoh tertentu.

Proses tarbiyah belum habis

"Siapa pelacur… senator ini baru berkhidmat tak lebih 2 tahun tetapi mengaku inilah anak didik Anwar Ibrahim. Proses tarbiyah tidak habis… yang paling lama Khalid Jaafar 13 tahun berkhidmat dengan Anwar," kata beliau.

Sambil membuat perbandingan, beliau menyifatkan Timbalan Presiden PKR Dr Syed Husin Ali sebagai senator sejati.

"Hari ini sebaliknya berlaku…akhirnya kita dapat senator kita Dr syed Husin Ali yang ada kualiti, ada prinsip, puluhan tahun berjuang.

"Kalah menang akhirnya kita tetap bersama dan kita tetap menegakkan idealisma dan mempertahankan parti ini.

"Calon yang kita kemukakan sebagai senator bukan seperti senator Umno yang diberikan kepada pelacur-pelacur yang memperdagangkan diri untuk Rosmah (Mansor) dan (Perdana Menteri) Najib (Tun Razak)," katanya.

Tiada ulasan: