HALAMAN SANTAI

Selasa, 28 Ogos 2012

Kelab Penyokong Umno IPTA tindakan terdesak

Muhammad Faizal,
KUALA LUMPUR: Angkatan Muda Keadilan (AMK) menyifatkan tindakan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin menubuhkan kelab penyokong  di setiap kampus intitusi pengajian tinggi awam (IPTA) adalah tindakan terdesak apabila sokongan kepada BN Youth Volunteer dan BN media sosial tidak mendapat sambutan.
Pengarah Biro Mahasiswa AMK, Mohd Saifullah Mohd Zulkifli (gambar) sebagai sebuah negara demokrasi AMK tidak menghalang mana-mana parti cuba mendampingi mahasiswa.

Namun, katanya setiap perlaksanaan haruslah mengambil pendekatan membina secara ilmiah bukannya indoktrinasi permaksaan.

"Kita tidak ada masalah langsung untuk Pemuda umno mendekati mahasiswa tetapi setiap apa yang mereka ingin lakukan perlu mengikut garis panduan demokrasi.

"Kita tidak mahu mahasiswa berada dalam keadaan tertekan dengan sikap paksaan yang dilakukan oleh Pemuda Umno dalam usaha mereka mencari sokongan," jelasnya kepada Harakahdaily.

Malah beliau juga bertegas agar pihak Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) turut memberi ruang kepada Pakatan Rakyat untuk masuk ke kawasan kampus secara terbuka tanpa ada halangan dari pihak lain.

"Jika Pemuda Umno dengan begitu mudah dapat memasuki kawasan kampus, kita juga berharap KPT memberi ruang seluas-luasnya sepertimana diperolehi oleh Umno untuk memasuki kawasan kampus.

"Kita tidak ada sikap pilih kasih timbul selepas ini dan jika Umno boleh mendekati mahasiswa kenapa Pakatan Rakyat pula dihalang," sambungnya lagi.

Beliua jugab turut menyatakan bahawa AMK akan melancarkan dialog Jaringan Mahasiswa bersama AMK di seluruh kampus dalam masa terdekat.

Sebelum ini, Khairy Jamaluddin berkata ia adalah langkah awal yang diambil Pemuda Umno selari dengan pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) 2012 baru-baru ini, yang kini membenarkan mahasiswa untuk telibat dan memegang jawatan dalam mana-mana persatuan dan pertubuhan termasuk parti politik.

Beliau juga akan masuk ke setiap kampus IPTA dalam masa terdekat untuk mengadakan sesi dialog bersama mahasiswa dan merangka penubuhan kelab itu

Tiada ulasan: