HALAMAN SANTAI

Ahad, 28 Mei 2017

Ekonomi di Asia Pasifik mustahil tanpa AS, China

Bernama

Menurut Schott, berdasarkan Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) perjanjian perdagangan bebas yang dicadangkan dan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) bertindak sebagai pelengkap dan bukan perbandingan

KUALA LUMPUR: Integrasi ekonomi di Asia Pasifik adalah mustahil tanpa penyertaan Amerika Syarikat (AS) dan China memandangkan kedua-dua negara itu mempunyai kepentingan besar terhadap kesan ekonomi di rantau itu, kata Felo Kanan Institut Peterson bagi Ekonomi Antarabangsa AS  Jeffrey J. Schott.

Beliau berkata bagi setiap satu ekonomi utama adalah sukar untuk bekerjasama secara dua hala kerana didorong perasaan curiga yang sekian lama wujud justeru lebih mudah jika berurusan di peringkat serantau.

“Cara itu juga boleh membantu menguruskan pergeseran politik dengan lebih baik sebab itu Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC) sejak sekian lama meneruskan perdagangan bebas di Asia Pasifik dengan China dan AS,” katanya kepada Bernama di luar  Forum Asia Pasifik (APR) yang berakhir pada Rabu.

Menurut Schott, berdasarkan Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) perjanjian perdagangan bebas yang dicadangkan dan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) bertindak sebagai pelengkap dan bukan perbandingan.

Katanya, adalah penting bagi negara-negara RCEP bersama-sama membantu kemajuan pembangunan ekonomi dan integrasi.

“Maksudnya RCEP bertindak sebagai pemudah cara dalam aspek mewujudkan kerjasama dengan negara-negara jiran di Eropah untuk memulakan integrasi yang tidak memerlukan pembaharuan ekonomi yang memacu pertumbuhan dalam tempoh singkat dan sederhana.

“Ia juga memberikan manfaat penting kepada negara yang menyertai RCEP dan TPP.Tujuh daripada 16 peserta dalam RCEP turut menandatangani TPP. Jadi negara yang mahu bekerja bersama-sama dengan negara jiran dan bersedia untuk melaksanakan pembaharuan ekonomi lebih mendalam boleh melakukan kedua-duanya,” jelas beliau.

RCEP dianggotai 10 negara Asean iaitu Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura, Thailand, Brunei, Kemboja, Laos, Myanmar dan Vietnam termasuk enam rakan dagangan utama iaitu Australia, China, India, Jepun, Korea Selatan dan New Zealand.

Tiada ulasan: