HALAMAN SANTAI

Selasa, 30 Mei 2017

Penulis jelaskan surat ajak bunuh Syiah

 
Penulis 'surat terbuka' yang mengajak pembunuhan penganut Syiah di Malaysia menjelaskan isu di sebalik surat itu, iaitu sebagai peringatan terhadap tradisi kepelbagaian di kalangan Melayu.
 
 
thukul-cetak

Oleh Jefry Musa

Ketika tulisan ini ditulis, saya mendapat beberapa kecaman daripada beberapa orang akibat surat terbuka saya kepada Ilmuan Malaysia (ILMU).

Di dalam surat ini saya memuji-muji sikap keras pertubuhan ini terhadap mereka yang berfahaman Syiah dan saya memberi cadangan untuk membunuh fahaman ini semua di Malaysia.

Saya tidak menyalahkan pembaca, saya juga menyokong mereka harus mengecam surat bersuara/berpendapat seperti itu.

Saya juga merasakan perlu saya memohon maaf kepada saudari Siti Kassim di atas kelemahan saya yang menyebabkan beliau terasa terancam.

Saya mengharapkan dengan tulisan ini dapat memberi ruang untuk menjelaskan kenapa surat itu ditulis.

Toleransi

Saya jelas dengan apa yang saya percaya bahawa agama itu bukan sahaja tidak perlu dibela namun kita langsung tidak perlu merasa terancam jika berbeza.

Sesungguhnya perasaan atau niat yang disimpan itu adalah lagi mustahak diubah daripada tindakan.

Sebab itu bagi saya pengunaan perkataan toleransi untuk agama, bangsa, ideologi itu kurang tepat.

Toleransi itu secara ringkas bermakna kita menahan diri kita daripada melakukan apa yang kita sepatutnya bertindak demi menjaga perhubungan dan keamanan.

Hakikatnya, toleransi itu membuatkan manusia menahan niatnya bukan menghalang secara mutlak seseorang daripada melakukan keganasan.

Di bawah sebuah masyarakat yang toleransi, keberangkalian untuk seseorang melakukan keganasan itu masih ada sekalipun hanya 0.01% kerana niatnya masih ada.

Al-Quran menyatakan Allah secara sengaja mencipta manusia dalam keadaan yang berbeza budaya, bangsa ataupun agama untuk kita mempelajari antara satu sama lain.

Maka Tuhan tidak menyatakan untuk kita bertimbang rasa atau toleransi dengan perbezaan ini tetapi Tuhan menyuruh untuk kita menerima kepelbagaian seadanya.

Sifat ini sebenarnya sudah lama tertanam di dalam jiwa bangsa kita ini.
 
Nusantara dan kepelbagaian

Sejarah menunjukkan pada awal tahun 90an, ulama yang juga mufti Johor ketika itu, Saiyid Alwi bin Thahir al-Haddad, menerima pemimpin agama bagi fahaman Syiah iaitu Ayatollah Sheikh Abdul-Karim Haeri Yazdi sebagai pelajarnya.

Bukan hanya menerima sebagai pelajar, beliau juga memberi ijazah/pengiktirafan kepada Ayatollah bagi Syiah ini.

Hal ini barangkali tidak mungkin sama sekali tidak mampu dibayangkan oleh kita hari ini untuk mufti menerima perbezaan sebesar ini. Lagi jauh sebelum itu, kita baca pula sejarah tamadun awal Nusantara seperti

di Sumatera dan bahagian-bahagian jawa yang lain. Masyarakat kita sangat terbuka dalam menerima kepelbagaian. Sehinggakan candi-candi seperti Plaosan Lor yang dibina dengan menggabungkan unsur 2 agama iaitu Buddha dan Hindu dalam pada masa yang sama tidak mergorbankan seni/budaya masyarakat jawa.

Lihatlah pula bagaimana Wali Sogo menyebarkan Islam dengan bergitu harmoni tanpa menyekat kepercayaan orang lain dan mengharamkan budaya dan adat resam Melayu kita.

Budaya keganasan ini tidak pernah diamalkan oleh nenek moyang kita. Bangsa kita merupakan bangsa yang tidak pernah berperang menjajah bangsa atau negara orang lain demi menyebarkan kepercayaan agama, ideologi atau ketamakkan merompak hasil bumi orang lain.

Namun hari ini kita melihat sebaliknya terjadi, banyak rakyat kita mula terlibat dengan keganasan dan terlibat dengan peperangan di negara orang.

Namkai-Meche

Jika ini bukanlah budaya pemikiran nenek moyang kita lalu, bagaimana budaya menghukum, mengkafirkan (takfiri), ganas, ketidakboleh menerima kepelbagaian ini muncul?

Kurang seminggu sebelum kita bertemu dengan bulan Ramadan, dunia dikejutkan dengan beberapa pengeboman yang terjadi di Manchester dan Jakarta. Dunia juga dikejutkan dengan peperangan di selatan Filipina.

Kesemua pengganas ini merupakan kelompok yang mengucap 2 kalimah syahadah (Muslim) dan percaya mereka akan ditempatkan ke syurga.

Dalam dunia yang sedang bersangka buruk dengan Islam (Islamophobia), muncul seorang pemuda bernama Namkai-Meche yang terkorban kerana mempertahankan seseorang Muslim yang diserang. Beliau mempertahankan seseorang yang sangat asing dalam hidupnya dan dianggap mengancam keamanan.

Beliau merupakan satu contoh pemuda melawan dogma yang bebal dengan berkata, “Aku, kau dan kita semua sama sahaja, kita manusia!”

Kematian ini seharusnya menjadi contoh kepada kita untuk mula mempersoalkan sejauh mana pengorbanan yang kita lakukan untuk kawan-kawan minoriti kita mempraktiskan kepercayaan mereka?
Kita mungkin jauh sekali untuk mati semulia Namkai-Meche.

Tiada ulasan: