Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
SHAH ALAM: Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd (Geely) diharap mampu
menyuntik manfaat terbesar buat Proton selepas kerjasama syarikat
pengeluar kereta nasional itu bersama Lotus Group International Ltd.
(LGIL) tidak membuahkan hasil.
Sehubungan itu pakar ekonomi, Prof Madya Dr Barjoyai Bardai meminta
orang ramai tidak membuat spekulasi negatif terhadap pemilikan saham
Geely sebanyak 49.9 peratus sebagaimana yang diumumkan baru-baru ini.
Barjoyai juga yakin, pemilikan baru itu sebagai langkah menyelamatkan
Proton itu daripada muflis, sejak ia mengalami penurunan dari segi
permintaan.
"Kita membeli Lotus dahulu dengan harapan kita menggunakan teknologi
yang ada untuk Proton. Namun kesilapannya adalah Lotus merupakan
pengeluar kereta sport, sedangkan Proton bukan pengeluar kereta
sedemikian meskipun kita cuba keluarkan Putra dan Satria. Ia mendapat
sambutan namun harganya tidak dapat dipertahankan kerana rakyat Malaysia
mengharapkan kereta 'sport' keluaran Proton sama seperti kereta
'salun'.
"Sejak memiliki Lotus kita tidak dapat memanfaatkan Lotus sepenuhnya
untuk membina dan membangunkan Proton. Penjualan Lotus oleh Proton
adalah tekad untuk mengatakan mereka tidak berminat mengeluarkan kereta
'sport'," katanya ketika dihubungi Antarapos, hari ini.
Lebih lanjut, menurut Barjoyai, Lotus telah mengalami kerugian
berterusan selama enam tahun, apatah lagi dengan kekangan teknologi
pembuatan kereta.
"Tidak ada apa-apa yang dibimbangkan kerana urusniaga ini
(Proton-Geely) disifatkan sebagai 'calculated risk' yang boleh
dirasionalisasikan dan tidak melibatkan kehilangan kereta nasional kita.
Cuma kita berharap Geely sebagai rakan kongsi yang jujur dan bukan
masuk sebagai rakan kongsi Proton bukan kerana berkehendakkan Lotus,"
tegasnya lagi.
Kerajaan baru-baru ini mengumumkan pemilikan kepentingan sebanyak 49.9
peratus oleh Geely terhadap Proton, sebagai usaha menyelamatkan syarikat
pengeluar kereta nasional itu daripada muflis.
Tidak mahu Proton menerima nasib sama seperti Perwaja, menurut Menteri
Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani, kerugian berterusan dialami
syarikat tersebut di samping pinjaman daripada kerajaan memaksakan
langkah itu diambil, ditambah lagi dengan permintaan kereta yang tidak
mampan.
"Jika ia tidak dilakukan Proton akan terus merosot kerana pada hari ini
Proton hanya mengeluarkan 140,000 kereta setahun, sedangkan ia
mempunyai kapasiti untuk mengeluarkan 400,000 kereta setahun. Apabila
kapasiti ini tidak digunakan, belanja 'overhead' akan terus dilibatkan,
namun hasil jualan tak mampu menampung belanja 'overhead'," kata
Barjoyai.
Tambah Barjoyai lagi, kepakaran Geely dalam 'meniru' reka cipta
kereta-kereta dari jenama mewah dan ternama yang lain mampu memberi
manfaat terhadap Proton dalam jangka masa yang panjang.
Perkara yang sama juga dilakukan oleh negara pengeluar kereta yang lain
apabila berdepan dengan situasi genting sedemikian, ujar beliau.
"Geely merupakan rakan kongsi strategik kerana ia merupakan sebuah
pengeluar kereta ternama, mereka juga memiliki Volvo dari Sweden. Geely
boleh membawa jenama-jenamanya dari China ke Malaysia. Geely boleh
mengeluarkan kereta yang rupa dan tarafnya serupa Roll Royce.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan