HALAMAN SANTAI

Selasa, 30 Mei 2017

‘Ramai pemandu teksi dalam senarai hitam’

Penasihat Big Blue Taxi berkata ramai pemandu dibelenggu hutang dan etika bermasalah beralih ke Uber dan Grab.


taxi-malaysia


KUALA LUMPUR: Ramai pemandu bermasalah terlibat dengan industri teksi, di mana 70% daripada mereka disenaraihitamkan institusi kewangan, kata penasihat Big Blue Taxi Datuk Shamsubahrin Ismail hari ini.

Menurut beliau, ramai pemandu dibelenggu hutang dan gagal merancang kewangan mereka, sambil menghabiskan wang di kelab malam dan pusat karaoke di masa lapang.

Beliau berkata ada 200,000 pemandu teksi di seluruh negara, di mana 70,000 pemandu di Lembah Klang.

Kira-kira 20,000 pemandu, termasuk yang disenaraihitamkan, beralih ke syarikat perkongsian perkhidmatan kenderaan Grab dan Uber untuk mencari pendapatan, dan memberi amaran ia mungkin membawa kepada masalah sosial dalam industri e-panggilan.

“Orang seperti ini bila berbelanja pendapatan harian tidak fikirkan keluarga masing-masing. Mereka guna wang itu untuk aktiviti seperti berjudi dan mengunjungi pusat kaorake,” katanya.

“Ada juga yang tidak setia pada isteri dan berbelanja lebih dari sepatutnya,” katanya pada sidang media di pejabatnya di Ampang hari ini.

Beliau berkata ada kalangan pemandu meminjam wang dari “along”.

“Kemudian mereka tipu penumpang untuk duit lebih,” katanya.

Shamsubahrin mengulas kejadian 21 Mei lalu, apabila seorang penumpang mengandung disamun seorang pemandu Uber dan rakan subahat, menyebabkan mangsa mengalami trauma dan tekanan perasaan yang didakwa membawa kepada keguguran 6 hari kemudian.

Wong Mei Yan, 26, dilaporkan disamun dalam perjalanan dari Mid Valley ke Puchong.

Shamsubahrin berkata Big Blue Taxi, yang mula beroperasi pada 2009 dan kini mempunyai 2,000 ahli yang menyediakan perkhidmatan teksi dan limosin, akan menyerahkan cadangan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur untuk mengambil alih hentian teksi di bandar itu.

Beliau berkata hentian teksi perlu diubahsuai supaya jadi lebih menarik, dengan pusat maklumat untuk pelancong dan jualan kupon untuk penumpang.

“Sekarang ini, hentian teksi mempunyai tanda kecil. Penumpang cari teksi di tepi jalan dan tidak ada tempat menunggu yang baik.

“Kita mahu kemudahan ini ditingkatkan. Mereka yang berdaftar dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan juga kami boleh gunakan hentian ini,” katanya.

Beliau berkata syarikat boleh mengaut keuntungan dengan mengambil RM2 dari setiap jualan tiket.
Beliau menambah mereka dalam usaha untuk bertemu para pegawai DBKL.

Big Blue Taxi juga merancang untuk mendirikan kaunter tiket automatik di hentian teksi.

Beliau berkata sudah tiba masanya pemandu teksi memulihkan kepercayaan pengguna, dan beliau bersedia mengambil alih pengurusan 200,000 teksi di diseluruh negara.

“Pemandu teksi jangan cakap banyak,” katanya. “Disebabkan sesetengah pemandu teksilah ada Uber dan Grab.

“Bangun pagi, mulakan enjin dan cari kerja. Pukul 10.00 malam balik rumah. Kembali kepada keluarga. Bagi duit pada isteri. Jangan bazirkan di pusat karaoke.”

* Ivy Chong menyumbang kepada laporan ini.

Tiada ulasan: