HALAMAN SANTAI

Isnin, 29 Mei 2017

JAIS: Masjid dan surau digalak Solat Terawih 20 rakaat

OLEH LIZAWATI MADFA

JAIS-BANGUNAN


SHAH ALAM: Semua masjid dan surau di Selangor sangat digalakkan untuk melaksanakan Solat Sunat Terawih sebanyak 20 rakaat.

Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Dato’ Haris Kasim berkata, ia selaras dengan amalan ulama terdahulu dan pelaksanaan Solat Sunat Terawih di Masjid Negeri, juga di Masjidil Haram dan Nabawi.

Katanya, program tazkirah pula tidak digalakkan dilaksanakan pada sebelum atau semasa solat sunat berkenaan.

“Jika hendak dibuat juga, tazkirah itu bolehlah dibuat selepas selesai Solat Sunat Terawih dan Witir.

“Tempoh tazkirah hendaklah berpatutan dan tidak terlalu panjang bagi membolehkan jemaah bersedia menjalankan aktiviti atau ibadah lain,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Program Menyemarak Ramadan dan Penyampaian Sumbangan Bantuan Moreh Masjid dan Surau serta Bantuan Insentif 2017, di Masjid Negeri, baru-baru ini.

Haris berkata, Pentazkirah yang dijemput pula hendaklah memiliki tauliah atau kebenaran khas berceramah yang dikeluarkan Majlis Agama Islam Selangor melalui Peraturan Tauliah (Negeri Selangor) 2008 Pindaan 2013

“Kandungan tazkirah juga hendaklah menumpukan kepada konteks ilmiah, tarbiah dan dakwah tanpa mengaitkan kepada isu sensitif, individu atau kumpulan tertentu sehingga menimbulkan ketidakselesaan dalam kalangan jemaah,” katanya.=EZY=

Tiada ulasan: